قوانین انجمن بانک مقالات


خبرها
هفت روز اول هر ماه از تقویم شمسی، ثبت نام سایت ژئومپیا باز خواهد بود.


بازگشت   Geomapia > انجمنهای تخصصی > معماری

اطلاع رسانی

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 2011-11-07, 18:59   #1
M.E.D
عضو فعال
 
تاریخ عضویت: 31-10-2011
نوشته‌ها: 131
سپاس: 121
سپاسگزاری: 153 بار در 78 پست
پیش فرض طراحی فضاهای داخلی شعبه های بانک

طراحی و ساخت یک شعبه بانک، در برگیرنده فرآیند پیچیده‌ای است که شامل دادوستد عالی و اطلاعات است و لیکن از همه مهمتر خدمات‌دهی صحیح در راستای ایجاد روابطی گرم و تبیین احساس و وفاداری و تعلق خاطر مشتریان می‌باشد. شعبه در واقع یک عنصر کلیدی در استراتژی روابط عمومی و ارتباطی بانک است. شعبه از نقطه نظر استراتژیک نمایانگر واقعیت موسسات مالی و یکی از عناصر زیربنایی مولتی چنلینگ و ارتباط با مشتریان است و در واقع تمرکز و چکیده تمام فعالیت‌ها و زحماتی است که زیربنای خدمات‌دهی بانک‌ را تعریف می‌نماید.
در زمان ورود به شعبه تصویری از بانک در ذهن مشتریان و مراجعه‌کنندگان نقش می‌بندد که علاوه بر سطح خدمات‌دهی کارمندان و امکانات تکنولوژیک، فضای کالبدی در این تصویر سهم بسزایی دارد. بنابراین وظیفه طراح خلاق در بازنگری شعبه به عنوان مکان خدماتی باید این باشد که به صورت مثبت و سازنده با ترکیب ایده‌ها و راه‌کارهای پیشرو، متمرکز بر فضای داخلی اقدام نماید.
پیشینه‌ی تاریخی طراحی بانک مبین این موضوع است که طرح‌ها عمدتاً در راستای ایجاد حس امنیت در مشتریان تعریف می‌شوند. بکارگیری عناصری مانند سردر و ستون، مصالحی مانند آجر و سنگ نمایانگر قدرت بشوند به این معنی که "پول شما نزد ما امن است."‌ جدا بودن فضای مشتریان و کاربران به واسطه‌ی دیواره‌ها و حفاظ‌ها در راستای تقویت حس امنیت در نظر مشتریان موثر بوده.
در حالی‌که امروزه بر اساس پیشرفت‌های تکنولوژیک نوع جدیدی از فرهنگ ارتباطی و خدمات‌دهی بانکی تعریف گردیده که این در گرو برقراری بیشتر با مشتریان اطلاع‌رسانی به آن‌ها و جلب اعتماد و افزایش کیفیت خدمات‌دهی است. با پیشرفت تکنولوژی، بانک‌ها با استفاده از وسایل و ادوات امنیتی و دستگاه‌های جدید مانند خودپردازها (ATM) این امکان را دارند که ضمن افزایش امنیت و محیط‌های باز و شفاف ایجاد نمایند که در راستای تقویت روابط با مشتریان و بالا بردن راندمان خدمات‌دهی بسیار موثر هستند.
افزایش رقابت در بازار خدمات مالی، بانک‌ها را مجبور نموده است که جهت در اختیار گرفتن سهم بیشتری از این بازار تلاش نمایند، یعنی جذب بیشتر مشتری.
به صورت عمومی با تأسیس بانک‌های خصوصی در ایران، روند تازه‌ای در طراحی شعب بانک‌ها به وجود آمده و بسیاری از عادات و عملکردهای گذشته بانک‌ها تغییر یافته. ظاهر بیرونی شعب با حذف کرکره‌ و افزایش سطح شیشه، سبک‌تر و شفاف‌تر شده‌اند. این امر منجر به تقویت ارتباط بصری رهگذران با داخل شعبه شده و ایجاد کشش بیشتر ............... افزایش جذب مشتری می‌نماید.
در داخل حذف پیشخوان‌های بلند ثابت سنگی سنگین و جایگزین کردن آن‌ها با پیشخوان‌های کوتاه سبک ارتباط صمیمی و مستقیم مشتریان و کاربران را در پی داشته، ضمن این‌که جانمایی وچیدمان مبلمان از انعطاف بیشتری برخوردار شده‌اند. ایجاد آسایش بیشتر مشتریان به واسطه‌ی ایجاد امکان مشستن و خدمات‌دهی رو در رو یکی دیگر از تغییرات عملکردی است که در چند سال اخیر در شعب اتفاق افتاده است. از تبعات کالبدی این موضوع کوتاه شدن ارتفاع پیشخوان‌ها و بازتر شدن فضای داخلی و تقویت احساس فراخی شعبه است.
استفاده از سیستم‌های صف و شماره موجب شده که مشکلات و تشویش گرفتن نوبت در زمان مراجعه به بانک‌ها کاملاً از بین برود. ضمن این‌که از بین رفتن صف مراجعین ایستاده امکان کوتاه‌تر شدن طول پیشخوان‌ها و افزایش تعداد کاربرها را در پی داشته است. در نتیجه می‌توان بهره‌وری بیشتری از مساحت بانک داشت.
ورود تکنولوژی به شکل خودپردازها هم در فضای کالبدی و عملکردی شعب تأثیر گذاشته است. محلی برای خودپردازهای 24 ساعته به برنامه فیزیکی شعب اضافه شده که این فضا و دستگاه در راستای تقویت راندمان بانک‌ها نقش بسیار با اهمیتی پیدا کرده است. البته در بعضی از کشورهای اروپایی این دستگاه و عملکرد نقاط ............. را هم در پی داشته از جمله قطع‌شدن ارتباط مشتری با بانک و بی‌خبری از خدمات و امکانات بانک می‌باشد.
یکی دیگر از نوآوری‌های تکنولوژیک که در شعب بانک‌ها باب شده را ارائه اطلاعات به شکل صفحات تصویری LCD یا PLASMA به داخل شعب، دیگر نمود جدید تکنولوژی در بانک‌ها می‌باشد. این صفحات ضمن ارائه اطلاعات مورد نیاز بانک‌ها و تبلیغات و جنبه سرگرمی در زمان انتظار را داشته که این خود در سازمان‌دهی فضایی شعب نقطه‌ای تأثیرگذار می‌باشد.
در دهه‌ی اخیر بانک‌های اروپایی ارتباط مستقیمشان با مشتریان را به واسطه‌ی استفاده‌ی روزافزون از تکنولوژی مانند دستگاه‌های خودپرداز در معرض کاهش قرار داده‌اند. سرعت و سهولت استفاده از دستگاه‌ها اهمیت رابطه‌ی انسانی را کم کرده است. حال این معماری داخلی است که می‌تواند نقش تأثیرگذاری در جهت هر چه نزدیک‌تر کردن شعبه، تکنولوژی و مشتری ایفا کند.
این در حالی است که بانک‌ها نیز معتقدند که خدماتی که ارائه می‌دهند از پرداخت پول نقد فراتر است. بنابراین هنوز ارتباط رو در رو با مشتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نگاه ظریف یک طراح است که به جای کم رنگ کردن نقش دستگاه‌ها، با جانمایی جدید راه‌کاری مناسب ارائه دهد. آمار در کشوری مانند آلمان نشان می‌دهد مشتریان بدون ورود به شعبه از دستگاه خودپرداز استفاده کرده و پس از انجام کارشان بانک را ترک می‌کنند. برای رویارویی با این معضل کاهش ارتباط یکی از پیشنهادها جابجایی اکثر خودپردازها به عمق شعبه است تا این‌که احتمال برخورد مشتریان با کارمندان بانک و در معرض خدمات بانک قرار گرفتن در زمان عبور از شعبه را افزایش دهند.
یکی دیگر از نوآوری‌های کالبدی که در شعب بانک‌های اروپایی در حال رخ‌دادن می‌باشد، افزودن فضاهای خدماتی دیگری مانند ............Internet کافه‌تریا، شعب مخابرات و حتی فضای بازی بچه‌ها است. این ترکیبات عملکردی می‌تواند در افزایش مراجعه مشتریان به شعب تأثیر داشته باشد.
دستیابی به اصول کلی طراحی شعب نیازمند به برخورداری از یک سلسله اهداف عملیاتی است. آقای رابرت ونچوری در کتاب تضاد و پیچیدگی در معماری می‌نویسد: "معماری از برخورد نیروهای درونی و برونی عملکرد و فضا حادث می‌گردد." در نتیجه این اهداف را می‌توان به دو بخش کلی اهداف عملکردی و اهداف کالبدی تقسیم کرد.
مجموعه‌ی این اهداف به مثابه میزانی برای روند طراحی عمل خواهند کرد و به صورت اعلامیه‌ای تمام اهداف و مقاصد طرح را بیان می‌کند.
عملکرد در فضاهای تخصصی مانند شعب بانک‌ها می‌توانند نقش پر اهمیتی را بازی کند. چیدمان و جانمایی بر اساس فرآیند خدماتی شعبه با توجه به محدودیت‌ها و امکانات وضع موجود پدید می‌آید. از آن‌جاییکه راندمان و سرعت در خدمات‌دهی شعب دارای اهمیت بسیار است، تمام عناصر فیزیکی (کالبدی) در خدمت این موضوع قرار گرفته‌اند. از آن سو خلق فضایی با هویت مورد نظر بانک، جهت جذب مشتری و ایجاد تعلق خاطر و امنیت همان‌قدر اهمیت دارد.
بنابراین در طراحی فضای شعب بانک‌ها، عملکرد و فضا در توازن و همخوانی با یکدیگر به کالبد شکل می‌دهند. اهداف کالبدی در برگیرنده اصولی است که با استفاده از کالبد یا فیزیک مادی تأثیرات حسی مشخصی را در ذهن انسان موجب گردید، یعنی تبلور مفاهیم ذهنی از جهان مادی. فضا از خطوط، سطوح و احجتمی شکل می‌گیرد که ضمن ایجاد جذابیت، در خدمت مقاصد و اهداف روانشناسی محیطی بانک قرار گیرد. تقویت هویت و شخصیت فضایی شعبه در بازاریابی و افزایش میزان جذب مشتریان به واسطه‌ی استفاده از اصول مانند تکرار، تشابه، مجاورت، احاطه‌کردن و زمینه مشترک و جهت‌گیری.
مشخصات بصری کالبدی مانند فرم، ابعاد و تناسبات، رنگ، نور، جنس و بافت با ترکیبات و حالت‌های مختلف خود حس و معنی خاصی را در ذهن بیننده تداعی می‌کنند.
هر فضایی نسبت به عملکردی که دارد به یک برنامه جهت نظام یافتن نیاز دارد. در این راستا باید از یک مجموعه اصول نظام‌دهنده پیروی کرد. نظم بدون تنوع می‌تواند به یکنواختی بیانجامد و تنوع بدون نظم ممکن است ایجاد هرج و مرج و بی‌‌نظمی نماید. اصول نظام‌دهنده تدابیر بصری‌ای محسوب می‌شوند که هم از نظر احساس و هم معنایی، مشارکت فرم‌ها فضاهای متنوع را در یک کل نظام یافته و واحد میسر می‌سازد. همگونی و بافت، هم‌سویی، انتقال تدریجی، سلسله مراتب، تضاد، پیچیدگی و تناقض اصول نظام‌دهنده‌ای هستند که هر طراح در راستای رسیدن به اهداف تعریف شده از آن‌ها ایده می‌گیرد.
انتخاب مصالح هم با توجه به همین اصول صورت می‌گیرد، یعنی در جهت رسیدن به اهداف عملیاتی که قبلاً توسط بانک و طراح برسد آن‌ها توافق شده است. البته این انتخاب‌ها دو جنبه دارند: یکی جنبه کالبدی است و دیگری جنبه پایداری آن‌ها است. طی این چند ساله مصالح جدیدی به بازار ساختمان ایران وارد شده‌اند. مصالحی مانند سرامیک‌ها، solid surface، پلی کربنات، terracote، 3d wall ، mdf، hdf، hpl، frp جایگزین جدیدی برای مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب شده‌اند.
مزیت اصلی این مصالح عمدتاً در روش نصب صنعتی آن‌ها است، که به خاطر سرعت نصب در اجرای شعب، موجب کم شدن زمان اجرا خواهد شد. این مصالح از لحاظ بصری و حسی سبک‌تر و از تنوع رنگی و بافت بیشتری برخوردار هستند. جزئیات اجرایی این مصالح با تبعیت از هدف عملیاتی در خدمت تقویت هویت و brand بانک خواهند بود. طراحی جزئیات باید سهولت اجرا و بالا بردن کیفیت فضایی را در پی داشته باشد.
M.E.D آنلاین نیست   پاسخ با نقل قول
پاسخ

ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

قوانین ارسال
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code فعال است
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کدهای HTML غیر فعال است
انتخاب سریع یک انجمن

موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ‌ها آخرین نوشته
اصول مهندسی ژئوتکنیک، جلد دوم مهندسی پی | Principles of foundation engineering 2nd ed Odin سطل آشغال 2 2014-04-07 01:55
برنامه های کاربردی عمران تحت نرم افزار اکسل Odin نرم افزارهای تخصصی 10 2014-02-01 23:29
دومین کنفرانس طراحی و معماری داخلی - تبریز | اردیبهشت 88 Milad اخبار و اطلاع رسانی 0 2009-03-12 09:45
ویژگی ها و مشخصات ماهواره امید Odin اخبار و اطلاع رسانی 0 2009-02-03 21:00


هم اکنون ساعت 02:03 است.
تمام زمانها +4.5 ساعت، نسبت به ساعت جهانی گرینویچ (GMT) میباشند.


®Powered by vBulletin
Copyright ©2008 - 2013, Geomapia.net
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape
no new posts