قوانین انجمن بانک مقالات


خبرها
هفت روز اول هر ماه از تقویم شمسی، ثبت نام سایت ژئومپیا باز خواهد بود.


بازگشت   Geomapia > انجمنهای تخصصی > شهرسازی

اطلاع رسانی

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 2011-01-09, 23:18   #1
sepide1990
عضو غیر فعال
 
تاریخ عضویت: 09-01-2011
نوشته‌ها: 8
سپاس: 3
سپاسگزاری: 24 بار در 7 پست
پیش فرض شهر هوشمند

"هوشمندی" در ساده ترین شکل به معنای توانایی یادگیری از محیط و درباره محیط، درک و تعامل با آن در راستای انطباق پذیری با محیط جدید و یا تغییرات انجام گرفته در محیط فعلی است.
بدین ترتیب "جامعه هوشمند" را می توان جامعه ای دانست که به تلاشی آگاهانه برای استفاده از فناوری اطلاعات جهت متحول وضعیت فعلی و بهبود سطح زندگی و کار در منطقه مربوطه، در مقیاسی قابل توجه و بنیادین، مبادرت می ورزد.
"شهر هوشمند" واقعیتی است که باتوجه به گسترش روز افزون تکنولوژی اطلاعات در شهر، و در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید شهروندان به اطلاعات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در زندگی شهری آنان، پا به عرصه حضور می گذارد. شهر هوشمند به معنای گشایش مفاهیمی نو در شهرسازی است. آنچه یک شهر را به سمت هوشمندی پیش می برد، صرفاً استفاده از ابزار الکترونیکی و سیستم ارتباطاتی آن شهر نیست؛ بلکه استفاده از این ابزار جهت ارتقائ سطح کیفی زندگی شهروندان یک شهر است.
شهر هوشمند همراه با 4 اصل تعریف می شود که هر کدام از این اصول در معنا دادن به شهر هوشمند نقشی اساسی را ایفا می کنند :
- دانش و توسعه دانش محور[1]
- توسعه پایدار[2]
- تقویت یکپارچگی شهر[3]
- مشارکت شهروندان[4]
در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان برای حل معضلات شهری خود، به ویژه مشکلاتی که در نظام علمی- حرفه ا‌ی متعارف موجود قابل حل نیست، به راهکارهای دنیای مجازی روی آورده‌اند که عموما تحت عناوینی نظیر "شهر دیجیتال" یا "دولت الکترونیک" معرفی می شوند. در چنین رویکردهایی، تولید و ارائه خدمات تنها محدود به اطلاعات دیجیتال بوده و از طریق ارتباطات دیجیتال و الکترونیکی تحت سلسله مراتب بالا به پایین یعنی ارائه اطلاعات از سوی مسئولان مربوطه به شهروندان صورت می پذیرد.
ولی نکته ای که می بایست در شکل گیری "شهر هوشمند" به ان توجه کرد بکار گیری فرایند های خلاقانه در زمینه های مختلف شهری جهت افزایش مشارکت شهروندان می باشد؛ به گونه ای که هریک از افراد جامعه دیدی آینده نگر نسبت به شهر و مسائل و مشکلات آن داشته و همواره خود را تاثیرگذار در جهت هوشمند سازی شهر می دانند. بنابراین یکی از تفاوت های عمده میان شهر هوشمند و شهر دیجیتال، توانایی شهر هوشمند در پاسخگویی و حل مسائل شهری شهروندان تحت سلسله مراتبی پایین به بالا است
براین اساس شهروندان شهر هوشمند به دلیل آگاهی بیشتر در مورد شهر خودشان و مشارکت در اداره آن، از مسئولیت پذیری بالایی در قبال شهر خود برخوردارند و در سطح مشارکتی خود، تولید کننده خدمات خواهند بود. بدین ترتیب است که زندگی شهری در شهرهوشمند سرزنده و پویا می شود.
در شهر هوشمند، در ضمن افزایش مشارکت شهروندان در تصمیم گیری ها، به کمک ساختارهای اطلاعاتی هوشمند و نظام کارامد آموزش شهروندی موارد زیر تحقق می یابند:
• بخش عمده ای از بار مسئولیت و فشار کاری از روی دوش مدیران و دستگاه های دولتی برداشته شده و به خود مردم منتقل می شود.
• از دوباره کاری ها، تصمیم گیری مبتنی برآزمایش و خطا و هدر رفتن زمان و منابع کاسته می شود.
• هزینه های تطبیق شهر با حوادث و رویداد ها به حداقل می رسد و شهر انعطافپذیری و توانایی لازم را در جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه را می یابد.
• سرعت جمع آوری اطلاعات به حداکثر می رسد.
• شکل گیری تدریجی یک قشر جدید اجتماعی ”قشر خلاق“ صورت می پذیرد که شهر را در رقابت فشرده برای جذب سرمایه و تولید ارزش افزوده یاری می نماید.
• شهر در جهان بدون مرز یکپارچه خواهد شد. فرصت های اقتصادی و اجتماعی شهر به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.
• شهر هوشمند می تواند بستری برای شکل گیری فرآیند های پایدار توسعه شهری به شمار آید.
لازم به یاد آوری است که هر کدام از شهر های کشور از نقش و شخصیت غالب خاصی برخوردار است و استراتژی هوشمندسازی خاص خود را نیز طلب می کند. در نتیجه بسیاری از رویکردهای رسیدن به شهر هوشمند ، منتج از مطالعات خاص آن شهر خواهد بود.
فرآیند کلی مطالعات شهر هوشمند
شرکت کاراشار پارسیان با در نظر گرفتن دیدگاه نوین هوشمندی و ارائه روش های خلاقانه در تمامی ابعاد شهر و ایجاد هماهنگی و انعطاف پذیری در اجزای آن، سعی در ارائه الگویی جدیدی از شهر هوشمند به منظور افزایش کارائی و ارتقاء سطح کیفی زندگی ساکنین شهرها می باشد.
با توجه به این که ارائه الگویی جامع برای شهر هوشمند موضوعی است که تا به حال در ایران به آن پرداخته نشده و تلاش های انجام گرفته همواره به صورت پراکنده، غیر تخصصی و جزئی بوده است، همین عامل موجب گردیده است که ساختاری منسجم در قالب چارچوبی مشخص برای معرفی شهر هوشمند حاصل نشود.
بدین ترتیب این شرکت، در راستای ارائه الگویی برای شهر هوشمند، طرح مطالعاتی را راه اندازی کرده است تا در نهایت الگویی اجرایی و کارامد را برای شهرهای مختلف کشور ارائه دهد. جهت تحقق این هدف، شرکت به مطالعه شرایط حاکم بر شهرهای کشور، بررسی نقاط ضعف و قدرت تجربیات انجام گرفته در زمینه هوشمند سازی در شهرهای جهان و تطبیق آنها با شرایط بومی شهرهای ایران پرداخته است.
شرح خدمات
1- فاز مطالعاتی
در مراحل ابتدائی مطالعات، نقطه نظرات صاحب نظران، اندیشمندان، و همچنین کلیه عوامل موثر و تعیین کننده در رشد و پیشرفت شهر تاثیر داشته و یا به دیدگاه شهر هوشمند و وضعیت موجود در شهر پایلوت اشراف دارند، جمع آوری شده و مورد مطالعه قرار می گیرند.
در مرحله بعدی، داده های جمع آوری شده از مطالعات شناخت شهر مورد تحلیل قرار گرفته و از چشم انداز سازی مشارکتی[5] برای ارائه و معرفی برنامه های خویش استفاده کرده، رویکردها و نیروهای پیش برنده[6] ی طرح بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج مطالعات صورت گرفته زمینه ساز مناسبی برای ارائه الگویی جامع خواهد بود.
2- طراحی و برنامه ریزی
نتایج حاصله از مطالعات اولیه شهر، تصویر کاملی از وضعیت موجود ارائه می گردد که بر اساس آن، نقاط ضعف و قدرت موجود مشخص گشته و سپس برای بهبود وضعیت موجود طراحی لازم انجام می پذیرد.
این فاز خود در دو مرحله قابل انجام است:
الف( طراحی نظری یا تئوریک؛ که همان طوفان ذهنی و به معنای شناخت و ایده- پردازی گروهی است. این عمل در جهت طبقه بندی نیازهای پروژه از دیدگاه سرمایه گذار و همچنین استفاده کننده صورت می گیرد .
ب( طراحی عملی؛ در این مرحله براساس نتایج حاصل از مراحل قبلی، طراحی ترسیمی در مقیاس واقعی پروژه آغاز شد. بنابراین، بر اساس اصول و رهنمودهای تعیین شده از طرف شرکت، طرح جامع پروژه ارائه خواهد شد.
3- اجرا
در این مرحله، طرح و برنامه اهداف پیش بینی شده اولیه، حالتی اجرایی به خود گرفته و عملیات لازم جهت تحقق ان صورت میگردد. با توجه به جدید بودن موضوع، ایجاد شهر هوشمند ابتدا به صورت آزمایشی برای یکی از شهرهای کشور در نظر گرفته می شود تا دستاوردها و نتایج حاصل از آن پس از نقد، اصلاح و رفع مشکلات و معایب آن به سایر نقاط کشور تعمیم داده شود.
4- بازرسی و کنترل
پس از اجرای طرح آزمایشی، به منظور تشخیص کارائی سیستم پیاده شده، کلیه عملیات و سرمایه گذاری های صورت گرفته در طی کل فرآیند مورد بازرسی قرار می گیرد. خروجی این مرحله در صورت مثبت بودن نتایج، به نوعی اثبات موفقیت آمیز بودن نسخه آزمایشی طرح تلقی می گردد که قابل تسری به پروژه های آتی خواهد بود.
5- اقدامات اصلاحی
هدف از این مرحله پیاده سازی اقدامات اصلاحی و اِعمال تغییرات مورد نیاز برای کل سیستم به منظور اصلاح ساختار آن و جهت دستیابی به هدف نهایی مورد انتظار می باشد. این مرحله شامل اخذ بازخورد از سیستم، طرح ریزی فرآیند های جدید و یا استاندارد کردن فرایندهای موجود، و همچنین انجام آموزش های لازم برای اجرای فرایند های استاندارد شده می باشد.




[1] knowledge and knowledge-based development

[2] sustainable development

[3] urban integrity

[4] citizens involvement

[5] participatory vision making

[6] driving forces
منبع
sepide1990 آنلاین نیست   پاسخ با نقل قول
قدیمی 2011-01-09, 23:20   #2
sepide1990
عضو غیر فعال
 
تاریخ عضویت: 09-01-2011
نوشته‌ها: 8
سپاس: 3
سپاسگزاری: 24 بار در 7 پست
پیش فرض تولد بزرگ‌ترین شهر هوشمند اروپا؛ 10سال دیگر

یک شهر هوشمند دیگر. این بار قبرس در حاشیه دریای مدیترانه خبرساز شده است. قرار است این کشور کوچک تنها تا یک دهه دیگر صاحب یکی از شهرهای هوشمند جهان باشد، اما باید کمی مکث کرد، چون این یکی با سایر طرح‌هایی که تاکنون ارائه شده است، تفاوت‌های زیادی دارد. ساکنان شهر از زمانی که چشمان خود را هنگام صبح باز می‌کنند به طور خودکار در جریان سبک زندگی کاملا هوشمندانه‌ای قرار می‌گیرند که نتیجه آن در شب هنگام، بازده کاری چشمگیر است. درخصوص پروژه عظیم شهرسازی Smart Eco City شاید همین نکته کافی باشد که نخستین پروژه در نوع خود در منطقه مدیترانه و البته یکی از بزرگ‌ترین شهرهای هوشمند سراسر اروپا خواهد بود.



یک شهر هوشمند دیگر. این بار قبرس در حاشیه دریای مدیترانه خبرساز شده است. قرار است این کشور کوچک تنها تا یک دهه دیگر صاحب یکی از شهرهای هوشمند جهان باشد، اما باید کمی مکث کرد، چون این یکی با سایر طرح‌هایی که تاکنون ارائه شده است، تفاوت‌های زیادی دارد. ساکنان شهر از زمانی که چشمان خود را هنگام صبح باز می‌کنند به طور خودکار در جریان سبک زندگی کاملا هوشمندانه‌ای قرار می‌گیرند که نتیجه آن در شب هنگام، بازده کاری چشمگیر است. درخصوص پروژه عظیم شهرسازی Smart Eco City شاید همین نکته کافی باشد که نخستین پروژه در نوع خود در منطقه مدیترانه و البته یکی از بزرگ‌ترین شهرهای هوشمند سراسر اروپا خواهد بود.
سواحل مدیترانه هوشمندتر از قبل می‌شوند
پروژه طراحی و ساخت شهر هوشمند Neapolis Smart EcoCity از سوی محققان و طراحان Leptos Group ارائه شده است. این پروژه مملو از نکات جالب توجه و آمارهای خیره‌کننده است که همگی نشان از اهمیت
طراحان اصلی پروژه می‌گویند، سرمایه‌گذارانی که در پروژه Neapolis Smart EcoCity حضور خواهند داشت نباید نگران آینده سرمایه‌گذاری‌شان باشند چون بودجه‌ای که برای این پروژه هزینه می‌کنند در مدت 13 سال به جیبشان باز می‌گردد. این شهر قرار است در شهر پافوس قبرس با مساحتی حدود 1/1 میلیون مترمربع ساخته شود. البته مساحت کلی که برای پروژه در نظر گرفته شده بالغ بر 520 هزار مترمربع ساختمان است که تمامی آنها دارای یک وجه تمایز مشترک هستند: اوج فناوری‌های نوین در هر یک از آنها دیده می‌شود. چنین زیربنایی عملا با زیربنای بسیاری از شهرک‌ها برابر می‌کند، اما طراحان پروژه عنوان شهر هوشمند را روی آن گذاشته‌اند و امیدوارند در 2 دهه آینده به عنوان یکی از بهترین الگوها در زمینه توسعه شهرنشینی هوشمند برگزیده شود.زیرساختارها آغاز شده‌اند
نخستین فاز این پروژه عظیم شامل طراحی و ساخت ابتدایی زیرساختارهاست. در هر شهری بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی به عنوان مهم‌ترین زیرساختارها محسوب می‌شوند. براساس برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام شده قرار است کار ساخت تاسیسات حیاتی شهرنشینی در این پروژه یعنی تاسیسات آب، برق، تامین گاز و نظایر آنها رسما از سال 2011 آغاز شود، اما فاز بعدی این پروژه آغاز پیش‌فروش واحدهای تجاری، اداری و مسکونی آن است.
تجربیات تلخی که در برخی پروژه‌های ناتمام قبلی به ثبت رسیده است موجب شده علاقه‌مندان به زندگی در چنین محیط‌هایی با احتیاط بیشتری به این طرح‌ها فکر کنند. از این رو مجریان پروژه پیش‌فروش این واحدها را در فاز دوم قرار داده‌اند. فاز نخست این پروژه با بودجه کلانی حدود 171 میلیون یورو آغاز شده است و هم‌اکنون شمار قابل توجهی از سرمایه‌گذاران اروپایی و همچنین سرمایه‌گذارانی از گوشه و کنار جهان هزینه‌های قابل توجهی را به آن تزریق می‌کنند. یکی از نکات جالب توجه این پروژه فرصت‌های شغلی قابل توجهی است که برای افراد مختلف ایجاد می‌شود.
برآورد شده که این پروژه بالغ بر 8 هزار فرصت شغلی برای افراد مختلف با مهارت‌های گوناگون به همراه داشته باشد. البته این تازه آغاز یک ماجرای طولانی است. فرصت‌های شغلی که به این ترتیب ایجاد می‌شوند صرفا به چند سال آینده محدود نشده، بلکه این افراد حداقل تا سال 2018 در این مشاغل به کارهای خود ادامه می‌دهند. به عقیده کارشناسان کمک به پیشرفت اقتصاد این منطقه از جهان ازجمله مزایای پروژه Neapolis Smart Eco City است.
نگاهی به علاقه‌مندان به خرید واحدهای ساخته شده در این پروژه هوشمند نشان از آن دارد که تقریبا تمام مردم جهان از فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف به شهرنشینی در محیط‌های هوشمند علاقه‌مند هستند. فهرستی که گروه Leptos منتشر کرده نشان می‌دهد خریداران و سرمایه‌گذارانی از کشورهای سردسیر اسکاندیناوی، انگلیس، روسیه و چند کشور منطقه خاورمیانه در این پروژه حضور دارند.
اما چرا قبرس انتخاب شده است؟ این پرسشی است که ممکن است به ذهن هر علاقه‌مندی خطور کند. نگاهی به موقعیت جغرافیایی این کشور کوچک نشان می‌دهد می‌توان از آن به عنوان پل میان اروپا، آفریقا و خاورمیانه نام برد. راه‌اندازی چنین پروژه‌ای در این منطقه مهم از مدیترانه و جهان می‌تواند دیگر مناطق جهان را به بررسی پروژه‌های مربوط به شهرهای هوشمند علاقه‌مند سازد.الگویی برای شهرهای آینده
پروژه Neapolis Smart EcoCity گرچه هنوز رسما راه‌اندازی نشده است، اما با توجه به چشم‌انداز روشنی که برای آن ترسیم شده از هم‌اکنون به عنوان یکی از الگوهای قابل اطمینان برای طراحی شهرهای هوشمند آینده در نظر گرفته می‌شود. رئیس گروه سازنده این پروژه می‌گوید: با توجه به افزایش علاقه مردم جهان به فناوری‌های پاک و نو، فرصتی بسیار مناسب برای طراحان پروژه‌های شهری، آموزشی، بهداشتی، تجاری و اداری است. یکی از نقاط عطف این پروژه بهره‌گیری از مجموعه‌ای از فناوری‌های نوین در یک نقطه واحد است. در گذشته ایده‌های خلاقانه متعددی درخصوص شهرهای هوشمند و به‌کارگیری منابع متنوع انرژی پاک ارائه شده است، اما نکته مهم این است که در اکثر این طرح‌ها صرفا روی استفاده از یک یا دو منبع تامین انرژی پاک تمرکز شده است. با این حال این پروژه مجموعه‌ای از فناوری‌هایی نظیر استفاده از انرژی خورشیدی در قالب به‌کارگیری سلول‌های خورشیدی، تصفیه آب و فاضلاب مبتنی بر روش‌های پاک و مقرون به صرفه و همچنین توسعه فناوری خودروهای برقی است تا به این ترتیب حداقل در این شهر نگرانی چندانی از بابت آلودگی هوای درون‌شهری وجود نداشته باشد.دانشگاه هوشمند
در شهر زیستی همه چیز هوشمند است حتی درس خواندن و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر. از این‌رو قرار است دانشگاه اصلی این شهر مبتنی بر اصول شهرسازی مدرن و هوشمند ساخته شود. تنها تا چند سال دیگر نخستین دانشگاه خصوصی بین‌المللی در پافوس قبرس راه‌اندازی می‌شود. اما مزایای این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‌های جهان چیست؟ در این دانشگاه که محیطی مبتنی بر آموزش و یادگیری پویا و فعال خواهد داشت توجه اصلی به دانشجو و تلفیق آن با استانداردهای پیشرفته دانشگاهی است که این کار عمدتا با استفاده از کادر آموزشی معتبر و در پیشرفته‌ترین تاسیسات ساختمانی تحقق می‌یابد.
این دانشگاه دارای 3 دانشکده است: دانشکده بازرگانی، خدمات بهداشتی و معماری، خدمات زیست‌محیطی. وزارت آموزش قبرس اعتبار آموزشی لازم را به این دانشگاه می‌دهد تا در عرصه بین‌المللی مشکلی بابت اعتبار و جایگاه علمی نداشته باشد. پیش‌بینی شده است از استادانی برای تدریس در این دانشگاه استفاده شود که سابقه تدریس در شناخته شده‌ترین دانشگاه‌های جهان را داشته باشند. این دانشگاه نخستین کمپ واقعی آموزشی در قبرس و یکی از معدود کمپ‌هایی در سراسر جهان است که تا 3 هزار دانشجو ظرفیت دارد. قرار است دانشجویانی از کشورهای مختلف جهان از یونان گرفته تا کشورهای مختلف اروپایی و منطقه خاورمیانه و همچنین کشورهای گوناگون آسیایی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. چشم‌اندازی که برای این دانشگاه ترسیم شده است نگاه منطقه‌ای و جهانی به توسعه علوم مختلف آن هم براساس تازه‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژیکی است.
مرکز تحقیقات و نوآوری شهر به عنوان اوج خلاقیت به کار گرفته شده در این پروژه محسوب می‌شود. در حقیقت کاری که در این مرکز انجام می‌شود پیوند زدن ایده‌های خلاقانه با پروژه‌های مختلف و کاربردی در زندگی روزمره مردم است. چشم‌انداز روشنی برای این مرکز و فعالیت‌های آن ترسیم شده، به طوری که گفته می‌شود قرار است در سال‌های آتی به قطب تحقیقاتی علمی منطقه مدیترانه تبدیل شود. این مرکز نخستین مرکز توسعه ایده‌های خلاقانه در قبرس به شمار می‌آید که همکاری و ارتباط تنگاتنگی با پارک تجاری، دانشگاه و بیمارستان شهر هوشمند خواهد داشت. نتیجه چنین ابتکار عملی فراهم شدن محیطی بسیار مناسب برای مطالعه و کارهای تحقیقاتی منحصربه‌فرد و ظهور چهره‌های برتر دانشگاهی و تحقیقاتی خواهد بود. مجریان این بخش از پروژه شهر هوشمند آینده قبرس بر این باورند که از این مرکز و تنها در یک دهه آینده چهره‌های برجسته علمی و متفکر به جهان ارائه خواهد شد.
بخش مطالعات بازرگانی این مرکز خود به چند زیرمجموعه تقسیم شده است: مرکز بازرگانی و امور تجاری محدود، مرکز مطالعات حقوقی و صنفی، مرکز ملی بررسی سیاست‌های اتحادیه اروپا و تاسیسات کنفرانس. اما در بخش تحقیقات این مرکز، تمرکز اصلی روی مطالعات استراتژیک علمی و شکل‌گیری اتاق‌های فکر و به دنبال آن راه‌اندازی گروه‌هایی متفکر و صاحب‌نظر است. بخش ارتباطات این مرکز نیز شامل استودیوهای آموزش و مرکز رسانه، مرکز منابع اطلاعات الکترونیکی و مراکز دیگری از این دست است. مرکز تحقیقات و نوآوری شهر Neapolis Smart EcoCity زیربنایی حدود 2800 مترمربع خواهد داشت که ارتباط نزدیکی با هتل هوشمند این شهر خواهد داشت. نزدیکی این دو نقطه خود نشان از توجه به معیارهای نوین در شهرسازی هوشمند است. پیش‌بینی می‌شود در چند دهه آینده همه ساله شمار قابل توجهی از دانشمندان، محققان، سیاستمداران و چهره‌های برجسته از گوشه و کنار جهان در رفت و آمد با این شهر باشند. از این‌رو نزدیکی هتل هوشمند شهر با این مرکز نه‌تنها در کاهش مصرف سوخت نقش قابل توجهی خواهد داشت، بلکه از تردد بیش از حد در شهر و تبعات منفی آن جلوگیری می‌کند. این هتل دارای 80 اتاق چندمنظوره است. چند منظوره بودن این اتاق‌ها موجب می‌شود تا در آن واحد استفاده‌های متنوعی از این هتل صورت گیرد.سبک زندگی در شهر هوشمند
شعار اصلی‌ای که مجریان این پروژه برای سبک زندگی در Neapolis Smart EcoCity انتخاب کرده‌اند در نوع خود جالب توجه است: زندگی مبتنی بر ایده‌های سبز و دوستدار محیط زیست و در عین حال مجلل و باشکوه. توجه اصلی در این شهر و نوع زندگی مردم به استفاده حداکثری از فناوری‌های برتر سبز و تازه‌ترین پیشرفت‌های دیجیتالی و در عین حال بهره‌گیری از روش‌های پایدار در توسعه زیرساختارهای زندگی است. سبک زندگی در این شهر و بخصوص نحوه تامین نیازهای پزشکی ساکنان آن با تمامی ایده‌هایی که در پروژه‌های دیگر ارائه شده است، تفاوت دارد. در این شهر، ساکنان از خدمات بهداشتی و سلامتی در خانه‌های خود بهره‌مند می‌شوند و عملا نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند. یکی از راهبردهای بنیادین در این پروژه شهر هوشمند قبرس سیستم حضور غیرفیزیکی کارمندان است. این نگرش پیامدهای مثبت زیادی برای مدیریت کلان این شهر در بخش‌های مختلف انرژی، حمل و نقل و بهبود کیفیت هوای تنفسی شهروندان خواهد داشت. سیستم‌های هوشمند استفاده از منابع انرژی، کمک زیادی به ساکنان شهر می‌کنند تا حتی در مواردی که به هر دلیلی بیش از حد استاندارد و تعریف شده از منابع محدود انرژی استفاده می‌کنند، مدیریت مصرف شوند. همچنین ساکنان این شهر یاد می‌گیرند که چگونه حتی در قالب یک شبکه پیشرفته و از پیش برنامه‌ریزی شده به تفریحات و سرگرمی‌ها مورد علاقه خود نیز توجه داشته باشند. حرکت مبتنی بر این سیستم به آنها امکان می‌دهد تا در حین لذت بردن از تفریحات و سرگرمی‌های مختلف حداقل مصرف انرژی و اتلاف زمان را نیز داشته باشند. در شهر، مردم با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ارتباطاتی نظیر Wi-Fi، اینترنت پرسرعت و شبکه پیشرفته و جامع تلفن همراه در ارتباط با یکدیگر خواهند بود. نکته جالب توجه این است که شبکه ارتباطات به گونه‌ای ساخته می‌شود که در آینده و با توجه به پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، امکان بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و به روز نیز وجود داشته باشد.
در چنین شهری عملا مردم بابت امور امنیتی نگرانی نخواهند داشت. تاسیسات و همچنین تمامی مراکز خرید، درمانی، آموزشی و البته تاسیسات مسکونی شهر به سیستم‌های پیچیده و پیشرفته امنیتی مجهز هستند و در عین حال استفاده از آنها برای افراد مجاز بسیار ساده خواهد بود. سیستم مدیریت خانه به اعضای خانواده امکان می‌دهد تا مصرف انرژی بهینه‌ای داشته باشند. این به معنای آن است که ساکنان شهر همچون محققانی زندگی می‌کنند که نحوه درست زندگی کردن را می‌دانند.باغ‌های هوشمند
تامین فضای سبز در پروژه Neapolis Smart EcoCity یک دغدغه نیست، چون طراحان پروژه تمرکز کافی را بر آن داشته‌اند. بدین ترتیب سیستم آبیاری و نگهداری و پرورش فضای سبز بخصوص باغ‌ها و باغچه‌ها به طور کاملا هوشمند انجام می‌شود که عملا با استفاده از این فناوری نیازی به حضور نیروهای انسانی نخواهد بود. گذشته از این امتیازات حتی کنترل در منازل و گاراژها هوشمندانه است. استخرهای شنا و تمامی نکات مربوط به آنها از تنظیم دمای آب گرفته تا تصفیه‌‌کننده آب آنها به طور کاملا هوشمندانه صورت می‌گیرد.
مدیران ارشد پروژه در نظر دارند در یک دهه آینده قبرس را به عنوان موطن یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای هوشمند جهان معرفی کنند؛ شهری که ساکنان آن پس از باز کردن چشمان خود در صبح، زندگی هوشمندانه‌ای را تا شب و رفتن به تختخواب دنبال می‌کنند. آنها در مدت بیش از 14 ساعت بیداری مجموعا حداقل اتلاف انرژی و حداکثر بازده کاری را خواهند داشت. این بازده کاری مناسب صرفا به دلیل سیستم‌های کنترل هوشمندی است که از درون اتاق خواب افراد گرفته تا محل کار، بیمارستان، دانشگاه و مراکز تفریحی نصب شده‌اند.

پروژه طراحی و ساخت شهر هوشمند Neapolis Smart EcoCity از سوی محققان و طراحان گروه Leptos در قبرس به عنوان کشوری اروپایی در حاشیه دریای مدیترانه آغاز شده است. به این ترتیب این کشور کوچک تنها تا یک دهه دیگرصاحب یکی از شهرهای هوشمند جهان خواهد بود. این شهر هوشمند قرار است با بودجه خیره‌کننده 2/5 میلیارد یورویی ساخته شود و به عقیده کارشناسان این یک رقم نجومی است که با توجه به اوضاع نه‌چندان مساعد مالی جهان آشکار است که طراحان این پروژه اهداف بزرگی را دنبال می‌کنند.
از حدود یک قرن پیش تا به امروز، دانشمندان و طراحان، ایده شهرهای آینده را در ذهن خود می‌پرورانده‌اند و در هر دوره‌ای، تصوری از آن را به نمایش می‌گذاشتند. در شرایط کنونی شهر هوشمند واقعیتی است که با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی اطلاعات در شهر و در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید شهروندان به اطلاعات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زندگی شهری آنان، پا به عرصه حضور می‌گذارد، اما علاوه بر هوشمندی توجه به معیارهای زیست‌محیطی هم برای شهرهای آینده به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.
در تازه‌ترین نمونه، شانزدهم اکتبرامسال قبرسی‌ها در شهر توریستی پافوس، کلنگ ساخت نخستین شهر زیستی هوشمند در اروپا را بر زمین زدند. آغاز ساخت شهری با استانداردهای متفاوت و مترقی برای قبرسی‌ها تا آن حد از اهمیت برخوردار بود که رئیس‌جمهور این کشور کلنگ احداث آن را بر زمین زد و بسیاری از مقامات مذهبی و اقتصادی این کشور حضور داشتند. شهر زیستی هوشمند قبرس که نام آن را هم neapolis یا شهر جدید نام نهاده‌اند در فضای 22 هکتاری ساخت شهر زیستی به گونه‌ای طراحی شده است که حتی یک درخت هم از این منطقه نیمه جنگلی قطع نخواهد شد و به این ترتیب علاوه بر تکنولوژی‌های سبزی که قرار است در این شهر استفاده شوند سبز بودن فضا هم یکی از مزیت‌های اصلی neapolis است.
sepide1990 آنلاین نیست   پاسخ با نقل قول
قدیمی 2011-01-09, 23:21   #3
sepide1990
عضو غیر فعال
 
تاریخ عضویت: 09-01-2011
نوشته‌ها: 8
سپاس: 3
سپاسگزاری: 24 بار در 7 پست
پیش فرض

«شهر الکترونیک»، «شهر هوشمند»، «شهر مجازی» و ... واژه هایی هستند که «شهروند الکترونیک» را به دنیای جدید و زندگی در شهرهای مدرن، دعوت می کنند، شهری که در آن می توان به طور آنلاین خرید کرد، حساب های خود را آنلاین پرداخت کرد، آنلاین جلسه برگزار کرد و حتی آنلاین سفر کرد.
شهر الکترونیک ما را از دنیای یک بعدی شهرهای سنتی و امروزی، به دنیای دو بعدی می برد که دستاورد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات دنیای اینترنتی است.
شهر الکترونیک، شهری ۲۴ ساعته است که امور شهری در تمام شبانه روز در آن جریان دارد. شهروندان می توانند از طریق اینترنت، در هر زمان و هر مکان به اطلاعات و خدمات آموزشی، تفریحی، تجاری، اداری، بهداشتی و ... موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.
در شهر الکترونیک، پلیس همیشه در دسترس است. شهروندان می توانند ناامنی های به وجود آمده را گزارش دهند تا در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.
وقتی اکثر کارهای روزمره را بتوان از طریق اینترنت و در منزل انجام داد زندگی بسیار راحت تر خواهد شد. از آنجا که رفت وآمدهای شهری در شهر الکترونیک به حداقل می رسد، تاثیرات مخرب وسایل نقلیه بر محیطزیست نیز کاهش می یابد و محیطی زیباتر و طبیعی تر برای زندگی شهروندان به وجود خواهد آمد.
«کارت های هوشمند»، «بانکداری الکترونیک»، «آموزش الکترونیک»، «سلامت الکترونیک»، «تجارت الکترونیک»، «دولت الکترونیک» و ... واژه هایی هستند که هر روزه به گوش ما می رسند، اما تمام اینها وقتی در شهری واحد کنار هم جمع می شوند، «شهر الکترونیک» را به وجود می آورند.
ارائه خدمات با سرعت و کارایی بالا در حوزه شهر، همزمان با کاهش هزینه ها و ترافیک، آلودگی ها و ... در شهر الکترونیک متصور است. فراهم آوردن زیرساخت های ارتباطی، شبکهافزار، نرمافزار، انسانافزار، زیرساخت های امنیتی و توسعه نهادهای اطلاعاتی از جمله پیشزمینه های ایجاد شهر الکترونیک است.
شهرها، برحسب میزان استفاده از خدمات الکترونیک طبقه بندی می شوند. در برخی مناطق دنیا نظیر آمریکا، نمونه های موفقی از شهرهای الکترونیک وجود دارد. ایجاد شهرهای هوشمند یکی از مهم ترین اهداف فناوری اطلاعات است که شهرداری ها نقش عمده ای در تحقق آن دارند.

● حمل و نقل هوشمند
سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) مجموعه ای از بهکارگیری فناوری های روز نظیر دوربین دیجیتال، سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای (GPS) و الگوریتم های هوشمند مورد استفاده در کامپیوتر است که امروزه جایگزین سیستم های سنتی و دستی گذشته شده و راهکاری برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست.
در شهر دیجیتال، کنترل و برنامه ریزی چراغ های راهنمایی داخل شهرها، برای مدیریت، روانسازی و بهینه سازی جریان ترافیک، براساس حجم و میزان تراکم خودروها که توسط حسگرهای گوناگونی که در زیرسطح جاده و یا در حواشی آن نصب شده اند، سنجیده شده و برای پردازش و اخذ تصمیم، توسط ابزار ارتباطی نظیر فیبرنوری یا به صورت بیسیم به مراکز کنترل مرکزی ارسال می شود و در آنجا براساس اصول مدیریت ترافیک و محاسبات فازبندی چراغ ها توسط نرم افزارهای مربوطه و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت، زمان بهینه توقف پشت چراغ و حرکت در شبکه معابر منطقه در وضعیت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاه های کنترل کننده چراغ ها ارسال می شود.
هم اکنون در سراسر دنیا استفاده از سیستم کنترل هوشمند چراغ های راهنمایی به عنوان ابزاری برای کاهش میزان تاخیر در شبکه راه های شهری مطرح و در بیش از ۶۵ کلان شهر مهم جهان بیش از ۱۲ هزار تقاطع را تحت پوشش دارد. در تهران از حدود ۵ سال پیش، عملیات نصب و راه اندازی سیستم های کنترل هوشمند چراغ های راهنمایی شروع شده و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ تقاطع مجهز به سیستم های هوشمند هستند.
در شهر الکترونیک، تمام خودروها به سیستم موقعیتیاب محلی (GPS) مجهز می شوند و در تمام طول مسیر از قدرت تشخیص موقعیت جغرافیایی خود برخوردار خواهند بود و به این ترتیب پلیس نیز توان مدیریت ترافیک را براحتی خواهد داشت.
علاوه براین، در چنین سیستمی اصولاً تصادفی رخ نمی دهد، زیرا در صورت احتمال بروز برخورد میان دو متحرک با اعلام خطر بموقع در یک کیلومتر قبل از محل پیش بینی تصادف، از بروز حادثه جلوگیری می شود. در واقع با این روش حوادث رانندگی تحت کنترل درآمده و حتی در صورت وقوع روی نمایشگر پلیس ثبت می شود و نیازی به اطلاع رسانی مجدد نیست.
بنابراین، علاوه بر افزایش سرعت رسیدن پلیس به محل حادثه، دیگر نیازی به کشیدن کروکی نخواهد بود و همین امر کار شرکت های بیمه را سهل تر از گذشته می کند.
همچنین، تصور کنید در شهر دیجیتالی، وجود سیستم هوشمند تا چه حدی می تواند خدمات اورژانسی را گسترش دهد. مثلاً، فردی را در نظر بگیرید که از یک طرف دچار عارضه قلبی شده و هر ثانیه برای او حکم مرگ و زندگی دارد و از سوی دیگر، مرکز اورژانس نمی تواند در مورد صحت هر تماس تلفنی اطمینان حاصل کند. در این شرایط، سیستم هوشمند به مرکز اورژانس این امکان را می دهد که به مجرد برقراری تماس تلفنی، محل سکونت تماسگیرنده و حتی نام مالک آن روی نمایشگر مرکز اورژانس حک شود. از سوی دیگر، محل حادثه نیز روی نمایشگر آمبولانس قرار می گیرد و سیستم اطلاعرسانی جغرافیایی (GIS) نیز به مرکز اورژانس اطلاع می دهد که نزدیک ترین آمبولانس به شخص حادثهدیده کدام است و کوتاه ترین مسیر تا مقصد و نزدیک ترین مرکز فوریت های پزشکی و بیمارستان نیز مشخص می شود.
بنابراین، با استفاده از سیستم ناوبری هوشمند در لوای طرح شهر هوشمند، اطلاعات مکانی، مسیر حرکت، سرعت و موقعیت مربوط به وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه عمومی، پلیس، آتشنشانی، آمبولانس ها، اتوبوس ها و دیگر وسایل، قابل دریافت است. اهمیت این موضوع هنگامی بیشتر روشن می شود که توجه داشته باشیم سیستم های ناوبری مطلوب، آن دسته از سیستم هایی هستند که امکان تغییر نقشه و استفاده از نقشه های موجود و به روز کشور، قابلیت حمل و نقل و قیمت قابلقبول و مناسب داشته و در بازار نیز براحتی در دسترس باشند.
سیستم موقعیت یاب جهانی یا GPS در حملونقل شهر دیجیتالی، نقش اساسی ایفا می کند. نحوه کار سیستم مذکور این گونه است که هر جایی که بیشتر از ۴ ماهواره وجود داشته باشد، موقعیت قابل تشخیص است. در حال حاضر، در ایران از تمام ماهواره های جهان استفاده می شود. به بیان دیگر سیستم GPS از خدمات و اطلاعات ۲۴ ماهواره که به طور مداوم در حال چرخش در مدار زمین هستند استفاده می کند.
این ماهواره ها تنها برای ایران نمی چرخند بلکه تمام کشورهای جهان می توانند از خدمات آنها استفاده کنند و گیرنده GPS براحتی می تواند تمام اطلاعات را دریافت کند. GPS در واقع دستگاهی است که از طریق ماهواره قادر به موقعیت یابی است و هر چه تعداد ماهواره ها بیشتر باشد، دقت هندسی نقطه موردنظر، بیشتر خواهد بود. پس از انجام عملیات موقعیتیابی، اطلاعات دریافت شده روی نقشه های دیجیتالی ثبت می شود. به این ترتیب، شخص و خودروی وی، صاحب شخصیت مکانی می شوند.

● شهرسازی الکترونیک
به طور کلی اجرای طرح شهر هوشمند به این معناست که تمام خدمات موردنیاز ساکنان از طریق شبکه های اطلاع رسانی تامین شود. به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست. به بیانی دیگر ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می شوند و سازمان ها و دستگاه هایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی و سازمان آب منطقه ای، خدمات خود را به صورت مجازی در اختیار مشترکین و مشتریان خود قرار می دهند. برای مثال فردی که به دنبال ساخت ساختمان و متقاضی دریافت مجوز از شهرداری است پس از ورود به شبکه اطلاع رسانی شهرداری، خدمات موردنیاز خود به همراه مشخصات زمین تحت مالکیت و ساختمان دلخواه خود را وارد شبکه می کند. سپس شهرداری الکترونیک براساس استانداردهای موجود، میزان مساحت قابل ساخت و طبقات ساختمان را به متقاضی اعلام می کند و در نهایت فرد متقاضی براساس مجوز شهرداری با ورود به شبکه مهندسان مشاور با یکی از شرکت های مشاور بر اساس طرح و قیمت مناسب به توافق می رسد.
در این مرحله، متقاضی حتی قادر است طرح ارائه شده از سوی مهندس مشاور را به صورت سه بعدی روی صفحه نمایشگر مشاهده و اصلاحات دلخواه خود را اعمال کند. این طرح پس از تایید از سوی شهرداری الکترونیک و صدور مجوز با ورود به شبکه امور پیمانکاران و با انتخاب بهترین پیشنهاد از لحاظ قیمت به مرحله عقد قرارداد رسیده و سپس به اجرا درمی آید. حتی ارائه گزارش کار از سوی پیمانکار به کارفرما نیز می تواند از طریق شبکه صورت پذیرد.
کل این فرایند در شبکه هوشمند می تواند در کمتر از ۲ ساعت به پایان رسد، در حالی که در شرایط عادی در شهر تهران مراحل یاد شده به ۱ تا ۲ سال زمان نیاز دارد و طبق آماری که همیشه از سوی مسئولان شهرداری منتشر می شود، بیش ترین آمار مراجعه مردم به شهرداری تهران در رابطه با مسایل شهرسازی است که در واقع با استناد به سخنان شهردار تهران بیشترین نارضایتی هم در این حوزه وجود دارد، در شهر هوشمند بروکراسی اداری به نحوی بسیار چشمگیر کاهش می یابد و میزان رضایتمندی مردم نیز متقابلاً افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه در سایه کاهش هزینه های اداری فضای جدید در جهت اشتغالزایی ایجاد می شود.
امروزه، اگر کسی در شهر مجازی تصمیم به اجرای پروژه ای صنعتی داشته باشد، کاری را که مهندسان مشاور در شهرهای حقیقی برای یافتن بهترین نقطه برای احداث کارخانه، ظرف یک سال انجام می دهند در کوتاه ترین زمان ممکن، اطلاعات مربوط به نزدیک ترین گسل، مسیل، طوفان ها، جنس خاک، شیب زمین، گاز، لوله های آب، کابل های برق، و مترو، فاضلاب و سایر اطلاعات زیرزمینی را به دست می آورند. در شهر هوشمند، علاوه بر اینکه شهروندان در شهر مجازی و در وزارتخانه ها و سازمان های الکترونیک حرکت می کنند، قادرند خدمات جاری خود را همچون خریدهای روزمره از طریق شبکه انجام دهند.

● شهروند الکترونیک
با تمام این مسائل، در نهایت این «شهروند الکترونیک» است که باید در این شهر زندگی کند. شهروند الکترونیکی فردی است که با اطلاعات آشنایی داشته باشد و بتواند از خدمات شهر الکترونیک استفاده کند.
«مانوئل کاستلز» محقق اسپانیایی الاصل آمریکایی معتقد است: «شهر اطلاعاتی، نیازمند شهروندان اطلاعاتی است» تنها با این پیش نیاز باید پا به دنیای آنلاین گذاشت.
نویسنده : مسعود عزمی
منابع
۱.www.itna.ir
۲. www.itsiran.ir
۳. www.sarmayeh.net
ماهنامه صنعت خودرو
sepide1990 آنلاین نیست   پاسخ با نقل قول
قدیمی 2011-01-09, 23:22   #4
sepide1990
عضو غیر فعال
 
تاریخ عضویت: 09-01-2011
نوشته‌ها: 8
سپاس: 3
سپاسگزاری: 24 بار در 7 پست
پیش فرض مهار ترافیک در شهر هوشمند

--------------------------------------------------------------------------------


این برای مردم هر شهری مهم است که از پتانسیل ها و امکانات شهر خود با خبر باشند تا درباره زندگی شهری خود بهتر بتوانند برنامه ریزی کنند. واقعیت این است که شهر تهران ضمن مشکلاتی که به ویژه در زمینه ترافیک و حمل و نقل و آلودگی هوا دارد، از برخی جهات نیز امتیازاتی دارد. بی تردید فن آوری اطلاعات را می توان یکی از امتیازات مدرن برای هر شهری در دنیای امروز دانست. فناوری اطلاعات در راحت کردن زندگی شهری در جوامع امروزی نقش اساسی داشته و پیشرفت آن در چند سال گذشته موجب شده که در خیلی از کشورها با استفاده از این فناوری ها، راهکارهای نوینی برای کنترل و بهبود وضعیت ترافیک ارائه شود.این نقش به خصوص در قالب مفهومی به نام ITS در کنترل ترافیک شهری و جاده ای بسیار برجسته است.
در کشور ما نیز بعضی از این فناوری ها مانند سامانه کنترل هوشمند چراغ راهنمایی تقاطع ها،سامانه اطلاع رسانی تراکم ترافیک با رادیو و تابلوهای متغیر خبری، ثبت خودکار وقایع و تصادفات و تخلفات، توزین در حال حرکت، آمارگیری اتوماتیک از پارامترهای ترافیکی و دوربین های کنترل سرعت به کار برده می شود.
تعاریف گوناگونی برای ITS ارائه شده اما یکی از بهترین تعاریف آن توسط وزارت ترابری ایالات متحده عنوان شده است; «سامانه های خودکار جمع آوری، نگهداری، پردازش و توزیع اطلاعات مربوط به جابه جایی کالا و مسافر».
درصورت استفاده درست ازITS، بسیاری از مشکلات حمل ونقل از قبیل خسارت های مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات، مشکلات نظارت و مدیریت در حمل ونقل، زمان های تلف شده و... رفع می شود.
سامانه های کنترل تطبیقی یا هوشمند چراغ های راهنمایی تقاطع ها یکی از پیشرفته ترین شاخه های ITS است که در بسیاری از کشورهای دنیا به کار می رود و در مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی آن، نقش مهمی دارد.
در شهرهای بزرگ جهان، از سامانه های مختلفی برای کنترل هوشمند چراغ های راهنمایی استفاده می شود که از آن جمله می توان بهSCOOT ،SCATS ،Philips ،Probyn و... اشاره کرد.
در این سامانه ها، چراغ های راهنمایی تقاطع ها باید طوری عمل کنند که حداقل تاخیرها و توقف ها و حداکثر گذردهی و ایمنی را در تقاطع ها ایجاد کنند.
به این ترتیب، با ایجاد هماهنگی بین چراغ های راهنمایی تقاطع های مجاور توسط مرکز هوشمند کنترل ترافیک، کمترین تاخیر در شبکه ترافیک شهری حاصل می شود.
در این سامانه ها حجم و میزان تراکم خودروها توسط حسگرهای گوناگونی که در زیر سطح جاده یا در حواشی آن نصب شده اند، اندازه گیری شده و با فیبر نوری یا به صورت بیسیم به مرکز کنترل ترافیک فرستاده می شوند.
در آنجا، نرم افزارها، محاسبات مربوط به مدیریت ترافیک را با در نظرگرفتن شرایط و زمان بهینه توقف پشت چراغ یا حرکت در حالت سبز انجام داده و سپس دستورات لازم به دستگاه های کنترل کننده چراغ ها فرستاده می شود.
از این سامانه ها، در ایران، SCATS (سامانه تعدیل ترافیک تطبیقی سیدنی) از همه معروف تر است و بیشترین کار پژوهشی و عملیاتی روی آن انجام شده است.
همان طور که از نام این سامانه پیداست، اولین بار در شهر سیدنی استرالیا از این سامانه استفاده شد و پس از آن در شهرهای هنگ کنگ، تهران، دوبلین و آتلانتا به کار رفت.
به این سامانه، گاهی CATSS (سامانه خودکار علامت دهی ترافیک کانبرا - پایتخت استرالیا) هم می گویند که نشان می دهد استرالیا در این زمینه فعالیت های زیادی انجام داده است.
هم اکنون در دنیا ۲۳هزار تقاطع در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا به این سامانه مجهز هستند و تهران در این میان یکی از پیشگامان بوده است.
هسته مرکزیSCATS نرم افزاری است که با جمع آوری اطلاعات تقاطع ها (از جمله حجم عبوری هر مسیر و توقف یا عدم توقف خودروها پشت چراغ قرمز) و بررسی و پردازش این داده ها، فرمان مربوط به عملکرد چراغ هر تقاطع (از جمله طول سیکل و زمان سبز هر مسیر) را به آن تقاطع مخابره می کند.
مهمترین فواید این سامانه کاهش تاخیرهای بی مورد، کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضایت مسافر، ایجاد موج سبز در حرکت، چشمک زن کردن تقاطع ها در ساعات خلوت، کاهش تصادفات و... است.
همچنین وجود چنین سامانه ای به همراه یک شبکه اطلاع رسانی قوی به سادگی می تواند قبل از شروع سفرهای درون شهری، به افراد در انتخاب مسیر مطلوب کمک کندو در کاهش ترافیک تاثیر زیادی داشته باشد.
کاهش زمان سفر تا ۱۵ درصد، کاهش تاخیر در تقاطع های چراغدار ۳۵درصد، کاهش مصرف سوخت ۱۲درصد، کاهش نشر آلاینده ها ۱۰درصد، کاهش مدت جمع آوری صحنه تصادف ۳۵درصد و کاهش تاخیر در عبور از تقاطع ها تا ۲۰درصد از فواید به کارگیری SCATS است.
اما تهران در سال ۷۷، به سیستم کنترل مرکزی هوشمند مجهز شد.
با توجه به اهمیت چراغ های راهنمایی در کنترل و هدایت ترافیک، یکی از فعالیت های اصلی شرکت کنترل ترافیک تهران گسترش و ارتقای سامانه کنترل چراغ های راهنمایی در سطح شهر تهران بوده است.
مهمترین این فعالیت ها توسعه و گسترش سامانه هوشمند یکپارچه کنترل چراغ های راهنمایی در سطح شهر بوده است. ۹۵۰۰ کیلومتر معبر شریانی و بزرگ راهی و جمع کننده و پخش کننده و ۲۳۰۰ کیلومتر معبر در اختیار در تهران، طول شبکه های در اختیار را به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر می رساند که رقم قابل توجهی در مقابل ۳میلیون خودرو درحال تردد در سطح شهر نیست.
بر این اساس ۲۷۶ تقاطع در سطح تهران به سامانه SCATS مجهز شده اند ۲۵۰ تای دیگر هم به زودی به این سامانه مجهز می شوند.
همچنین در این راستا، ۱۹ تابلوی متغیر خبری در تهران نصب شده و ۱۷۰ کیلومتر فیبر نوری اختصاصی کشیده شده است.
گستردگی و پیچیدگی ترافیک تهران استفاده از چراغ های راهنمایی هوشمند را در تقاطع های پرتردد ناگزیر می کند.
براساس آمار شرکت کنترل ترافیک اگر یک تقاطع در شهر تهران دچار نقص فنی یا دستکاری شود نه تنها عملکرد آن تقاطع بلکه توازن یک شبکه با حداقل ۱۵ تقاطع دیگر به هم می خورد.
نرم افزار SCATS عملکرد توسعه، نگهداری و پشتیبانی چراغ های هوشمند را در فرآیند پیچیده ای، از نصب و راه اندازی چراغ در تقاطع، تا برقراری خط ارتباطی مورد نیاز با مرکز کنترل و همچنین طراحی شبکه ترافیکی تهران درSCATS و تعریف الگوریتم های مناسب برای زمان بندی شامل می شود.
مجموعه کلیه این فعالیت ها توسط بخش های مختلف شرکت کنترل ترافیک انجام می گیرد.
نمونه موفقیتآمیز به کارگیریSCATS در تقاطع های خیابان طالقانی است. از ضلع شرقی دانشگاه تهران که به سمت شرق بروید، غیراز تقاطع خیابان فلسطین که میدان است، خیابان طالقانی ۱۰ تقاطع چراغدار دارد که از تقاطع وصال شروع شده و تا تقاطع شریعتی ادامه دارد.
اما وقتی وارد خیابان طالقانی می شویم، به خصوص بین تقاطع ولیعصر تا بهار، از ۷ تقاطع چراغدار، عملا پشت یک یا دو چراغ بیشتر متوقف نمی شویم که نشان از موفقیتSCATS دراین محدوده دارد.
در تهران همچنین سامانه اولویت دهی به خودروهای امدادی(EVP) برای استفاده بهینه از زمان طلایی و عدم اتلاف وقت و حضور به موقع خودروهای امدادی در مواقع خطر درحال آزمایش است.
دراین سامانه پیشرفته، به محض فعال شدن تجهیزات داخل خودرو امدادی (حتی در فاصله دور از تقاطع)، گیرنده مربوطه تقاضای عبور خودرو امدادی را دریافت کرده و چراغ مسیر را سبز می کند (یا در حالت سبز نگه می دارد) تا زمانی که خودرو از تقاطع عبور کند و به عبارتی گیرنده تقاضا را دریافت نکند.
سامانهEVP هم اکنون در تقاطع خیابان مطهری و سلیمان خاطر (امیراتابک) درحال آزمایش است. نویسنده : امید سیاوش

روزنامه مردم سالاری
منبع
sepide1990 آنلاین نیست   پاسخ با نقل قول
پاسخ

ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

قوانین ارسال
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code فعال است
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کدهای HTML غیر فعال است
انتخاب سریع یک انجمن

موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ‌ها آخرین نوشته
اخبار گوگل Odin IT 131 2012-06-23 21:02
سیستم حمل و نقل هوشمند maysa.sadr مقاله ها 0 2011-04-07 10:27
ضرورت استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند در مدیریت شهری تهران بزرگ maysa.sadr مقاله ها 0 2011-04-07 10:16
همه چیز درباره تونل توحید Odin عمران 2 2010-07-07 17:18
مقالات همایش سیستمهای حمل و نقل هوشمند (its) Odin مقاله ها 0 2009-02-08 11:15


هم اکنون ساعت 13:50 است.
تمام زمانها +4.5 ساعت، نسبت به ساعت جهانی گرینویچ (GMT) میباشند.


®Powered by vBulletin
Copyright ©2008 - 2013, Geomapia.net
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape
no new posts