پرش به

به انجمن علوم زمین و نقشه ژئومپیا خوش آمدید
میهمانان گرامی عضویت در انجمن تا اطلاع ثانوی باز می باشد. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن باید عضو شوید. در صورتی که عضو هستید با اکانت خود وارد شوید. در صورتی که عضو نیستید ، هم اکنون برای عضویت اقدام کنید.
تصویر

ضوابط پارکينگ در تفکيک آپارتمان

- - - - - پارکینگ پارکینگ آپارتمان پارکینگ آپارتمانها

  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
12 پاسخ برای این موضوع

#1
Mehrdad

Mehrdad

    Premium Admin

  • مدیر پرمیوم
  • 901 ارسال
همکاران نقشه بردار باید در موقع برداشت و تعیین طول و ابعاد مفروضات ساختمان نهایت دقت را در اندازه گیری‌ها نموده به ویژه از لحاظ محاسبه مساحت از هرگونه بی دقتی و مسامحه در این مورد که موجب تضییع حقوق مالک یا مالکین آپارتمان‌ها و یا خریداران بعدی خواهد شد، پرهیز نمایند.

یکی از این مفروضات مهم در هر ساختمانی قطعاً پارکینگ می‌باشد، منشا بسیاری از اختلافات حقوقی میان مالکین و خریداران بعدی در خصوص پارکینگ ها و حق عبورها (حقوق ارتفاقی) و احیانا عدم تامین طول و ابعاد استاندارد و تداخل حریم آنها رخ میدهد. که در صورت بی توجهی کلیه مسئولیت و عواقب ناشی از آن بر عهده مهندسین نقشه بردار میباشد.

لذا باید مهندسین نقشه بردار با علم به تمامی جوانب و ضوابط فنی و حقوقی در خصوص گواهی پارکینگها اقدام کند.

در این تاپیک قصد داریم همه چیز درباره پارکینگ شامل: تعاریف ثبتی، ضوابط شهرسازی، ضوابط ثبتی و حقوقی، نکات و نحوه ترسیم آن در نقشه های ثبتی و نقشه های تفکیکی بوسیله نرم افزار واسط ثبت (UPBUILD) را بررسی کنیم.



واژه ها و تعاریف
  • پارکینگ:
    محل توقف خودرو و به عبارت دیگر تعداد محل‌های لازم برای توقف اتومبیل که بر اساس ضوابط و معیارهای مصوب در ازای نوع استفاده از ساختمان، تعیین شده یا می‌شود.
  • پارکینگ اختصاصی:
    محلی است که مالکین ساختمان‌ها در ساختمان خود برای پارک وسایط نقلیه پیش‌بینی می‌نمایند.
  • پارکینگ عمومی:
    محلی است که افراد در موقع مراجعه به نقاط مختلف شهر، از قبیل مراکز حوزه‌ شهری خدماتی و مناطق، نواحی و محلات شهر بتوانند اتومبیل خود را در آن متوقف کنند.
  • پارکینگ مزاحم:
    محل توقف خودرویی که از آن برای عبور خودروی دیگر حقوق ارتفاقی تعریف شده باشد.
  • حذف پارکینگ:
    آن تعداد پارکینگ که برخلاف پروانه، تأمین نشده باشد، حذف پارکینگ نام دارد. مثلاً به علت ستون گذاری غلط، پارکینگ تأمین نمی‌شود، لذا حذف پارکینگ به وجود می‌آید. یا ارتفاع نامناسب برای ورودی پارکینگ که اتومبیل‌ها «سر گیر» می‌شوند و به سقف گیر می‌کنند و نمی‌توانند وارد ساختمان شوند و لذا بدین ترتیب پارکینگ حذف شده است.

تعین جانمایی، تعداد و نوع کاربری پارکینگ
مستندات مربوط به جانمایی، تعداد و نوع کاربری پارکینگ ها در هر ساختمان در گواهی پایان کار و نقشه های اجرایی که ملاک صدور این گواهی هست، میباشد.
بنابراین قبل از هرگونه اقدامی در خصوص تفکیک آپارتمان باید حتماً از مالک خواسته شود تا نقشه اجرایی شهرداری مذکور و گواهی پایان کار را ارائه نماید.

تذکر 1: در صورت ارائه کپی مدارک فوق میبایست آنها را با مدارک اصلی مطابقت دهید و هرگز به بررسی کپی مدارک بسنده نکنید.

تعیین موقعیت پارکینگ‌ها باید مطابق با نقشه اجرایی ترسیم گردد. همچنین تعداد و نوع کاربری پارکینگ باید بر اساس گواهی پایان کار ساختمان در نقشه های تفکیکی منعکس گردد.

تذکر 2: کم و یا زیاد کردن پارکینگ ها و نغییر کاربری، تعییر محل پارکینگ (عدم مطابقت با نقشه های اجرایی) در حوزه اختیارات مهندسین نظام مهندسی نیست.

تذکر 3: اسکن نقشه های اجرایی مصوب شهرداری در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری موجود است، لذا در صورت عدم وجود این نقشه ها بدلیل مفقود شدن میتوانید مالک را برای دریافت نسخه کپی از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری (ممهور به مهر دفتر مربوطه) ارجاع دهید. ولیکن اسناد و نقشه های ملک های بسیار قدیمی در بانک اطلاعاتی دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری موجود نیست، اگر به دلیل قدمت سن ملک و یا قدیمی بودن گواهی پایان کار و یا خودداری مالک از ارائه نقشه ها (به هر دلیلی)، مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی تحت عنوان عدم وجود نقشه اجرایی جهت مطابقت جانمایی پارکینگ ها، توضیح داده شود، بدیهی است در صورت نیاز واحد ثبتی مربوطه رأساً اقدام به مکاتبه و اخذ تایید از شهرداری خواهد نمود.


ابعاد ثبتی پارکینگ
  • ابعاد پارکینگ عادی ۲۵/۲* ۵ متر می‌باشد.
  • ابعاد پارکینگ معلول ۲۵/۳* ۵ متر می‌باشد.
  • فضای مانور و گردش پارکینگ حداقل باید ۵ متر باشد.
  • در صورت استفاده از رمپ، حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ ۹۵/۱ متر است. (حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ بسته به مصوبات هر استان ممکن است متفاوت باشد به عنوان مثال در برخی استانها بسته به مصوبات مصوبه شورای اسلامی شهر و یا شهرداری و یا طرح تفصیلی و سایر مقررات حداقل ارتفاع ۸۰/۱ متر است.)
تذکر 1 : با توجه به پرسش‌ها و ابهاماتی که در خصوص حداقل عرض قابل قبول برای پارکینگ‌ها توسط همکاران مطرح می‌شود خواهشمند است به این نکته توجه داشته باشید که، ملاک عمل در این خصوص نقشه اجرایی مصوب و پایانکار شهرداری است؛ لذا در مواردی که در وضع محل، فاصله مابین ستون‌ها کمتر از حد استاندارد است اما وجود پارکینگ در آنجا توسط شهرداری تایید شده، مهندسین گرامی باید پارکینگ‌ها را با عرض ممکن ترسیم کرده اما مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح دهند.
بدیهی است در صورت نیاز واحد ثبتی مربوطه رأساً اقدام به مکاتبه و اخذ تایید از شهرداری خواهد نمود.

تذکر 2 : در صورت عدم رعایت حداقل ارتفاع سقف پارکینگ این موضوع مانع تفکیک نبوده اما مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی جهت تفهیم به خریدار و عدم تضییع حقوق مالک/خریدار توضیح داده شود.

تذکر 3 : همواره توضیحات بر و کف پایان کار ساختمان را مطالعه کنید، در برخی موارد حقوق دسترسی سواره ملک ممکن است وضعیت پارکینگ ها را تحت تاثیر قرار دهد، چند مثال:
مثال 1: با توجه به مفاد بر و کف گواهی پایان کار شهرداری، از شرق بدون هیچگونه حق دسترسی گواهی میشود.
مثال 2: با توجه به مفاد بر و کف گواهی پایان کار شهرداری، دسترسی سواره قبل از رعایت اصلاحی همسایه پلاک شرقی مقدور نمیباشد.

تذکر 4 : در صورتی که شرایط حاکم بر وضعیت محل به گونه ای باشد که مانعی در عبور و تردد پارکینگ ها تحت شرایط طبیعی بوجود آمده باشد، توضیحات کافی در این خصوص در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی الازمیست.
مثال 1: عدم تامین عرض مناسب گذر جهت تردد (در مواردی که در توضیحات بر و کف پایانکار اشاره نشده باشد) که باعث غیر استفاده شدن پارکینگ یا پارکینگ ها شده باشد.
مثال 2: وجود موانع مصنوعی یا طبیعی (مانند درخت و ...) برای تردد طبیعی به پارکینگها مزاحمت بوجود آورده باشند، که موضوع باید عینا و شفاف در ستون توضیحات منعکس شود.

تذکر 5 : در صورتی که قسمتی از پارکینگ برروی شیب رمپ واقع شده باشد باید این موضوع علاوه بر نشان دادن در نقشه تفکیکی در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی با ذکر مساحت مقداری که بر روی شیب رمپ واقع شده، توضیح داده شود.

تذکر 6 : بیش از یک پارکینگ مزاحم در آپارتمان های مسکونی قابل قبول نیست بنابراین در صورت بروز چنین وضعیتی که معمولا به دلیل عدم اجرای صحیح نقشه معماری رخ میدهد، قابل قبول نبوده و این موضوع باید در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح داده شود.
البته در این مورد باید به ضوابط و مقررات ساختمانی و قوانین ساخت و ساز شهری مراجعه گردد، عنوان مثال طبق ضوابط و مقررات طرح تفضیلی جدید شهر تهران تامین حتی یک پارکینگ به صورت مزاحم برای واحد های مسکونی قابل قبول نیست.

تذکر 7 : یک پارکینگ نمیتواند مانع و مزاحم عبور و تردد بیش از یک پارکینگ باشد، به عبارتی اعلام مزاحمت یک پارکینگ برای 2 پارکینگ دیگر با ضوابط و مقررات شهرداری مغایرت دارد و وقوع چنین وضعیت خاصی قطعن بدلیل عدم اجرای صحیح نقشه معماری در صفحه جانمایی پارکینگها رخ داده است.
  • 0

#2
Mehrdad

Mehrdad

    Premium Admin

  • مدیر پرمیوم
  • 901 ارسال
حدفاصل، حقوق ارتفاقی
تعداد پارکینگ‌ها و انباری‌ها باید منطبق با پایان کار شهرداری و در روی نقشه مشخص و مساحت و حدود آنها دقیق و با قید نوع کاربری در طبقه واقع شده نمایش داده شوند.
در خصوص حد فاصل درب و فضاهای ارتباطی مشاعات مانند راهروها، لابی ها و راه پله و آسانسورها و... با پارکینگ‌ها رعایت حد فاصل حداقل 80 سانتی متر فاصله الزامی است. همچنین در صورتی که درب انباری‌ها به محل پارکینگ‌ها باز شوند، حداقل رعایت حد فاصل 50 سانتی متری با حدود اختصاص داده شده به پارکینگ‌ها الزامی است. همچنین در صورتی که پارکینگها در امتداد طول یکدگیر باشند رعایت حد فاصل حداقل 75 سانتی متر فاصله مابین آنها الزامی است.

در نقشه زیر تمامی موارد بالا به صورت تصویری مشخص شده است:

تصویر


در صورتی که حداقل فاصله مجاز برای حد فاصل های فوق رعایت نشود باید حقوق ارتفاقی حق عبور ها برای مفروزات به شرح زیر در نظر گرفته شود:

  • پارکینگ مزاحم: پارکینگ ... از این پارکینگ حق عبور دارد.
  • پارکینگ با حق عبور: این پارکینگ از پارکینگ... حق عبور دارد.
  • حق عبور انباری: این انباری از پارکینگ ... حق عبور دارد.
  • حق عبور انباری از پارکینگ: انباری / انباری‌های... از این پارکینگ حق عبور دارد.
تذکر 1 : در راستای استاندارد سازی بعضی از تعاریف حق عبور ها باید از این پس به ترتیبی که در بالا ذکر شده نگارش شود، این تعاریف کامل، ساده، گویا و شامل تمامی جنبه های حقوقی میباشند.

تذکر 2 : حداقل فاصله انباری‌ها برای تردد از پارکینگ‌ها 50 سانتیمتر و تردد ساکنین از تأسیسات و راه پله 80 سانتیمتر است با این تفاوت که حق عبور انباری‌ها و پارکینگ‌ها در قسمت حقوق ارتفاقی و حق عبور مشاعات فقط در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی درج می‌شود.

نحوه شماره گذاری پارکینگ ها
برای منضمات قطعات تفکیکی مانند انباری‌ها و پارکینگ‌ها شماره یک از نقطه شمال غرب شروع و در جهت عقربه های ساعت به ترتیب از بالاترین طبقه به پایین‌ترین طبقه به صورت مجزا صورت می پذیرد.

نحوه برداشت و ترسیم پارکینگ ها
تعیین موقعیت مکانی پارکینگ‌ها با قید مساحت و طول اضلاع آنها بر روی نقشه با ذکر نوع کاربری و گواهی رعایت استاندارد لازم جهت پارک خودرو با توجه به نقشه اجرایی و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر مالکین و همچنین مشخص نمودن پارکینگ‌های مزاحم و پارکینگ و یا پارکینگ‌هایی که از یکدیگر حق عبور دارند و کنترل دقیق و رعایت کلیه موارد قید شده و اظهارنظر صریح و شفاف بدون هر گونه ابهام در رابطه با اقدامات انجام شده، علی‌الخصوص تائید قدرت مانور پارکینگ‌ها از وظایف نقشه برداران ثبت میباشد.

برداشت:
  • اندازه گیری فاصله بین پارکینگ‌ها و فضاهای ارتباطی مشاعات مانند راهروها، لابی ها و راه پله ها و آسانسورها و نیز نمایش فاصله بین پارکینگ‌ها با ورودی انباری‌ها به دقت صورت گیرد.
  • محل ستونها در تعین تامین یا عدم تامین طول و عرض و فضای مانور پارکینگها موثر است بنابراین نمایش محل ستون‌ها بر روی پلان طبقه ای که پارکینگ‌ها در آن قرار دارد، الزامیست.
ترسیم:
  • خطوط حد فاصل پارکینگ ها به صورت خط فرضی میباشند، در نقشه ثبتی این خطوط به صورت خط چین و در نقشه Build از نوع خط فرضی ترسیم میگردد.
  • در صورتی که دو یا چند پارکینگ در کنار یکدیگر باشند باید حد فاصل های آنها با یکدیگر مشترک ترسیم شود تا هنگام تعریف حدود اربعه هر پارکینگ وضعیت پارکینگها نسبت به یکدیگر به درستی تعریف شود.
  • پارکینگها باید بصورتی ترسیم شوند که امتداد آنها با ستون ها تلاقی نکند.
  • ذکر جهت جغرافیایی (S1 الی S9) برای پارکینگ در نقشه Build الزامیست.
  • تعداد پارکینگ ها و محل استقرار آنها که به صورت مفروزی داخل ساختمان یا حیاط مشاعی می باشد باید با رعایت گواهی پایانکار در روی نقشه ثبتی مشخص و مساحت و حدود آنها درج گردد.
  • حق عبور پارکینگ هایی که در یک امتداد و به دنبال هم واقع شده اند، ذکر گردد، در نقشه ثبتی فقط نوع پارکینگ (از نظر کاربری و مزاحم بودن) ذکر شده و حقوق ارتفاقی در قسمت ستون ملاحظات نوشته شود. توصیه می شود پس از پردازش فایل Build حتماً حدود و مشخصات، مساحت و ابعاد و حق عبور ها (در قسمت حقوق ارتفاقی) را در پنجره "مشاهده حدود و مشخصات" نرم افزار تفکیک واسط ثبت بررسی و با نقشه ترسیمی مطابقت نموده و در صورت مغایرت رفع اشکال نمایید.
  • مساحت محوطه مشاعی در فایل تفکیکی پس از کسر مساحت پارکینگها و به طور کلی هر عارضه ای که در آن بصورت جزیره بوده و با "سایر لایه ها" (لایه شماره 4بنفش رنگ) کشیده شده باشد، ذکر گردد.
  • در صورتیکه پارکینگ مفروز در حیاط مشاعی واقع است مساحت حیاط با کسر مساحت پارکینگ مفروزی محاسبه و در مشاعات ذکر شود.
  • در صورتی که قسمتی از یک پارکینگ خارج از محدوده اعیانی و در حیاط مشاعی واقع شده باشد باید مساحت قسمتی که به صورت غیر مسقف است در نقشه تفکیکی درج گردد، همچنین این موضوع در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح داده شود.
  • در صورتی که بیش از یک درب جهت رفت و آمد پارکینگها وجود داشته باشد باید در ستون ملاحظات نقشه محل عبور و تردد هر پارکینگ قید گردد. به عنوان مثال: پارکینگ های قطعات ... از درب غربی و پارکینگ های قطعات ... از درب شمالی تردد میکنند.

هنگام ترسیم و تهیه فایلهای نقشه های تفکیکی، لایه بندی ها طبق جدول زیر اعمال گردد:

[table="head"]مشخصات|نوع|فونت|ارتفاع فونت(mm)|شکل ظاهری|شماره ضخامت|رنگ|شماره رنگ|نام لایه
پارکینگ |خط|-|-|خط چین|0.3|آبی|5|3- پارکینگ
[/table]


نحوه ترسیم پارکینگ غیر مسقف
پارکینگ غیر مسقف برای واحد های مسکونی قابل تایید نبوده ولی تحت شرایط خاصی اگر قسمتی از پارکینگ در حیاط مشاعی و دارای سقفی دایمی ولی با مصالح غیر اساسی باشد را میتوان به عنوان پارکینگ مسکونی گواهی کرد.
طبق ضوابط شهرسازی پارکینگ مسکونی واقع در حیاط مشاعی باید حتما مجهز به سقفی به صورت سایبان با مصالح غیر اساسی باشد. این موضوع حتما در نقشه های اجرایی مصوب تائید شده شهرداری باید ذکر شده باشد. در چنین حالتی:
  • وجود "سقف غیر اساسی" تحت شرایط و ضوابط ذکر شده بررسی و وجود آن گواهی شود.
  • در نقشه ثبتی مساحت قسمت مسقف و غیر مسقف (با سقف غیر اساسی) در نقشه و در قسمت ملاحظات ذکر شود.
  • در نقشه Build پارکینگ مسقف و قسمت غیر مسقف آن به صورت زیر و لایه بندی های مشخص شده در تصویر ترسیم میشود:

تصویر


تصویر بالا سمت چپ، نقشه Build بوده و رنگ نارنجی در واقع همان لایه زرد شماره 3 است که برای واضح بودن در وب سایت به رنگ نارنجی در آمده است.

در پستهای بعدی نمونه هایی از نقشه های پارکینک ها قرار داده خواهد شد.

ویرایش شده توسط Mehrdad ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۳:۱۱ بعد از ظهر.

  • 0

#3
Mehrdad

Mehrdad

    Premium Admin

  • مدیر پرمیوم
  • 901 ارسال
ضوابط و مقررات ساختمانی و قوانین ساخت و ساز شهری شهرداری
دانستن قوانین شهرسازی در ارتباط با پارکینگ برای نقشه برداران ثبتی الزامی نیست، ولی آشنایی با این ضوابط و مقررات ممکن است در موارد خاص و مواجهه با شرایط پیش بینی نشده به همکاران کمک نماید بنابراین به کلیه مهندسین نقشه بردار سازمان های نظام مهندسی که در زمینه طرح تفیک آپارتمان با ثبت همکاری دارند توصیه میشود این ضوابط و مقررات را از سایت شهرداری استان مربوطه به خود دریافت و مطالعه نمایند، برخی از ضوابط بسته به وضعیت هر استان و طرح های تفصیلی مربوطه ممکن است با استان و یا حتی نواحی مختلف یک شهر متفاوت باشد.
در زیر برخی از ضوابط و مقررات به صورت گزینشی انتخاب و برای اطلاع عمومی درج شده اند:

  • صدور پروانه جهت ساختمان جدید و یا اضافات ساختمانی مجاز نخواهد بود مگر اینکه در طرح ساختمانی و یا تغییرات آن حداقل تعداد محل‌های پارکینگ «بر اساس معیارهای مشخص شده در ضوابط مربوطه» پیش بینی شده باشد.
  • پیش بینی تعداد واحدهای پارکینگ مورد نیاز در کلیه قطعات مالکیت، با توجه به نوع استفاده‌ای که از آنها به عمل می‌آید و بر اساس معیارهای پارکینگ طرح تفصیلی برای هر یک از استفاده ها الزامی است. محل یا محل‌های مناسب پارکینگ که‌ می‌تواند به صورت‌ مسقف ‌بوده‌ و یا در فضای آزاد قطعه مالکیت تأمین شود، بایستی بر روی نقشه‌هایی‌ که‌ جهت پروانه ساختمانی‌ به ‌شهرداری‌ یا سایر مراجع‌ ذیربط ارائه می‌شود، مشخص شده باشد.
  • تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز جزء زیربنا محسوب نمی‌گردد و به شرط آنکه مانور اتومبیل تأمین باشد در مازاد فضای باز به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکینگ قابل تأمین است.
  • از هر خیابان فقط یک راه ورودی پارکینگ مجاز خواهد بود، مگر اینکه طول بر زمین 20 متر و بیشتر باشد که در این صورت می‌توان از دو درب ورودی پارکینگ استفاده نمود.
  • حداکثر ارتفاع تمام شده پیلوت تا 40/2 متر به شرط استفاده جهت پارکینگ بلامانع است و در صورتی که زیرزمین احداث نگردد ارتفاع اولیه تا 60/2 متر به شرط اینکه سطح فونداسیون تا 60 سانتیمتر پایین‌تر از گذر باشد بلامانع است.
  • در صورتی که پروانه ساختمانی جهت احداث پیلوت و زیرزمین تواما صادر شود، ارتفاع تمام شده پیلوت تا 40/2 متر بلامانع بوده و در این حالت به جهت لوله کشی‌ها مورد لزوم ارتفاع اولیه زیرزمین به شرط استفاده بر اساس پروانه تا 3 متر و ارتفاع تمام شده 2/60 متر بلامانع است.
  • فاصله داخل به داخل ستون‌ها جهت پارک دو اتومبیل حداقل 50/4 متر با مانور اصلی 5 متر (محور تا محور ستون) بلامانع است.
  • پیش بینی راه ورودی پارکینگ رمپ از قسمت فضای آزاد ساختمانی بلامانع بوده و لیکن در هر حال راه ورودی جزء فضای پارکینگ ساختمان نخواهد بود.
  • اجرای شیب مثبت جهت رمپ پارکینگ با رعایت ضوابط نورگیری زیرزمین و سایر مقررات بلامانع است.
  • پارکینگ‌های مورد نیاز ساختمان‌ها فقط در پیلوت، زیرزمین و مازاد فضای باز قابل تأمین بوده و استفاده از فضای باز غیر مازاد جهت این منظور ممنوع می‌باشد.
  • پیش بینی دو واحد پارکینگ از مجموع پارکینگ‌های مورد نیاز پشت سر هم بلامانع است. (صرفاً در پارکینگ‌های مسکونی)
  • عرض راه عبوری حداقل 3 متر پیش بینی گردد.
  • ارتفاع پارکینگ‌های بیش از 1000 متر مربع یا بیش از 25 واحد می‌تواند تا 3 متر پیش بینی شود.
  • از نظر مقررات عمومی پارکینگ به لحاظ ابعاد (عمق، دهنه خالص محل‌های پارک بر حسب زاویه) عرض خالص دسترسی‌ها، حداقل شعاع، شعاع گردش رمپ ها در رابطه با ابعاد وسائل نقلیه استفاده کننده، استاندارهای بین‌المللی ملاک عمل می‌باشد.
  • پارکینگ زیرزمین باید دارای دسترسی مستقیم بوسیله پله، آسانسور به طبقات داشته باشد.
  • شعاع گردش رمپ 50/6 متر می‌باشد. (شعاع قوس از آکس رمپ)
  • چنانچه مساحت سطح پارکینگ بیش از 1000 متر مربع می‌باشد، رمپ ورودی رفت و برگشت جداگانه مورد نیاز است و یا عرض رمپ باید حداقل 5 متر باشد.
  • حداقل عرض مفید برای یک واحد پارکینگ ۵/۲ متر و برای دو واحد پارکینگ 50/4 متر به طور مفید قابل قبول می‌باشد، و برای مانور اتومبیل آکس به آکس ستون‌ها حداقل 5 متر با عرض مفید 50/4 متر لازم است.
  • برای پارکینگ معلول حداقل عرض مفید 50/3 متر مورد نیاز است.
  • برای کلیه موارد فوق طول ایست اتومبیل 5 متر قابل قبول است.
  • ضوابط عرض خالص رمپ دسترسی اتومبیل به طبقات پارکینگ، بر حسب اینکه تعداد اتومبیل استفاده کننده، کمتر از 25 واحد باشد 50/3 متر و بیشتر از 25 واحد، حداقل 5 متر لازم می‌باشد، مگر دو راه ورود و خروج هر یک به عرض 50/3 متر پیش بینی شود.
  • تغییر نوع استفاده پارکینگ ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی مقدور نمی‌باشد.
  • فضای سر پوشیده لازم برای پارکینگ یک خودرو در یک خانه ویلایی به ابعاد 3 × 5 متر الزامیست.
  • زمانیکه تأمین چند واحد پارکینگ مد نظر باشد در این صورت ستون گذاری ساختمان بایستی تابع ضوابطی باشد تا امکان پارک بیشترین تعداد خودرو مهیا شود.
  • برای تأمین یک واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 3 متر (سه متر) و آکس به آکس دو ستون طولی آن ۵ متر (پنج متر) الزامیست. در هر صورت عرض محل پارک کمتر از ۵/۲ متر نباشد.
  • برای تأمین دو واحد پارکینگ به صورت مزاحم آکس به آکس دو ستون عرضی 3 متر (سه متر) و طول آن 10 متر (ده متر) الزامیست. در هر صورت عرض محل پارک کمتر از ۵/۲ متر نباشد.
  • دو واحد پارکینگ به صورت مزاحم یعنی برای خروج خودروی عقب، خودروی جلویی مزاحم اوست و بایستی اول خودروی جلویی مزاحم خارج شود.
  • برای تأمین دو واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 5 متر (پنج متر) و آکس به آکس دو ستون طولی آن نیز ۵ متر (پنج متر) الزامیست. در هر صورت عرض محل پارک کمتر از 50/4 متر نباشد. در این صورت راه ورود و خروج به عرض 5 متر (پنج متر) الزامیست یا به عبارتی آکس به آکس دو ستون عرضی محل عبور 5 متر (پنج متر). در هر صورت عرض محل عبور کمتر از 50/4 متر نباشد.
    برای تأمین سه واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 50/7 متر (هفت و نیم متر) و آکس به آکس دو ستون طولی آن نیز ۵ متر (پنج متر) الزامیست. در هر صورت عرض محل پارک کمتر از 7 متر نباشد.
  • محل‌ پیش ‌بینی‌ شده جهت یک واحد پارکینگ بایستی شامل فضائی به ابعاد ۵ * ۵/۲ متر به انضمام فضای سبز مناسب جهت مسیر حرکت باشد.
  • استفاده از حداکثر ۲۰% مساحت کل زمین به منظور پارکینگ غیر سرپوشیده به شرط امکان تحرک اتومبیل و دارا بودن دسترسی مناسب و عدم ضرورت قطع درخت با موافقت شهرداری بلامانع است.
  • حداقل عرض درب ورودی پارکینگ ۵/۲ متر است.
  • در صورت استفاده از رمپ، حداقل ارتفاع آن ۹۵/۱ متر است و شیب آن نبایستی از ۱۵% بیشتر باشد.
  • حداقل عرض رمپ برای دسترسی به پارکینگ جهت حداکثر ۲۴ اتومبیل ۵/۳ متر و از ۲۵ اتومبیل بیشتر از ۵ متر است. در صورتی که عرض ۵ متر در نظر گرفته نشود، پارکینگ باید دارای ورودی و خروجی جداگانه با حداقل عرض ۵/۳ متر باشد.
  • کلیه پارکینگ‌های ساختمان‌های عمومی و بانک‌ها بایستی به نحوی باشد که استفاده عموم از آن به سهولت صورت گیرد.
  • محدودیتی از نظر تعداد طبقات زیرزمین برای قطعات مالکیت با کاربری پارکینگ وجود ندارد.
  • جهت محاسبه عوارض، سطح یک واحد پارکینگ ۲۵ مترمربع در نظر گرفته می‌شود.
  • پاركينگ مسقف (به صورت سايبان) در داخل حياط و جدا از ساختمان جزء زيربنا محسوب مي شود بنابراين در صورتي به عنوان پاركينگ قابل قبول خواهدبود كه مساحت آن با احتساب فضاي باز ساختمان 40 مترمربع باشد.
در ادامه قسمتی از ضوابط و مقررات طرح تفضیلی شهر تهران و مقررات عام محدوده های شهر تهران جهت اطلاعات عمومی درج میگردد:



  • تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی ساختمان ها و همه پهنه ها طبق جداول شماره های 6 تا 10 الزامی است. صدور پروانه و هرگونه گواهی عدم خلاف یا گواهی ساختمان منوط به تامین پارکینگ های مورد نیاز مذکور در همان ساختمان و یا در صورت احراز و تایید عدم امکان تامین پارکینگ در ساختمان (قطعه) مربوطه، در پارکینگ هایی داراری اسناد حقوقی، در شعاع حداکثر 250 متر، از ساختمان، بلامانع است.
  • درکلیه مواردی که پارکینگ هر واحد ساختمانی (مسکونی و یا غیر مسکونی)، خارج از آن و در پارکینگ های اختصاصی و یا عمومی دارای اسناد رسمی، تامین می شود، ذکر شماره و نام پارکینگ و حدود اربعه آن در صورت مجلس تفکیکی و اسناد ثبتی واحد مذکور، الزامی است.
  • تعداد پارکینگ های مورد نیاز ساختمان ها و مجتمع هایی که از عملکردها، کاربری ها و فعالیت های متنوعی برخوردار است، معادل مجموع تعداد حداقل پارکینگ های لازم برای هر یک از کاربری و فعالیت ها، بر اساس ضوابط تامین پارکینگ در پهنه های استفاده از اراضی، است.
  • تامین پارکینگ مورد نیاز آژانس های تاکسی و مسافربری، نمایشگاه های اتومبیل مشابه که نیازمند پارکینگ است، در خود ملک و یا خارج از ملک مذکور، الزامی است
  • کلیه ادارات، ارگان ها، سازمان ها، نهادها، موسسات و شرکت های دولتی، عمومی و خصوصی، بیمارستان ها، که مراجعین زیادی دارند، در زمان احداث و یا تجدید بنا، ملزم به تامین 30 درصد پارکینگ مازاد بر پارکینگ های مورد نیاز برای مراجعین طبق ضوابط مربوطه، در همان ساختمان و یا در پارکینگ های عمومی اطراف تا شعاع حداکثر 250 متر می باشند.
  • فروشگاه ها و مجموعه های بزرگ، با مقیاس عملکرد ناحیه ای، منطقه ای و فرامنطقه ای، (به جز هتل، هتل آپارتمان و سایر مواردی که در مورد قبل ذکر گردید) به ازای هر 100 متر مربع زیربنای مفید، ملزم به تامین حداقل 2 واحد پارکینگ، علاوه بر پارکینگ های مورد نیاز می باشد.
  • احداث پارکینگ مازاد بر ضوابط، در کلیه پهنه های شهر، در طبقات زیر همکف (منفی)، با رعایت سطح اشغال 80 درصد در منفی یک و سایر ضوابط قانونی در صورت اخذ مجوز از مراجع قانونی مربوطه، و با رعایت قانون حفظ و گسترش فضای سبز، بلامانع است.
  • احداث پارکینگ های اختصاصی محلی در محدوده هایی از شهر که تامین پارکینگ امکان پذیر نیست، به ویژه در بافت های فرسوده، طبق شرایط مصوبه (شماره 502 ) کمیسیون ماده 5، مجاز است.
  • تامین پارکینگ اضافی در هر ساختمان، در صورت تامین قطعی پارکینگ های الزامی ساختمان طبق دو بند قبل، مجاز است.
  • ایجاد پارکینگ مازاد، به صورت مزاحم در کلیه پهنه ها به استثنای واحدهای مسکونی، بلامانع است.
  • به منظور تامین پارکینگ های عمومی مورد نیاز شهر به عنوان یکی از فضاهای خدمات همومی، در کلیه پهنه های استفاده از اراضی (به استثنای G و R24 و کلیه قطعات و پلاک های دارای رأی باغ)، احداث پارکینگ عمومی در قطعات با حداقل 300 متر مربع (پس از اصلاحی) با تایید شهرداری تهران مجاز است. اولویت برای محل احداث پارکینگ های مذکور در کنار رینگ های شهری، مراکز و گستره های فعالیت (خصوصاً در مقیاس منطقه ای و فرامنطقه ای) است. شهرداری تهران موظف است برای احداث پارکینگ های مورد نظر، با مشارکت بخش خصوصی و طبق ضوابط مصوب کمیسیون ماده 5 شهر تهران، به ویژه بند یک صورتجلسه 436، طی برنامه ای اقدامات لازم را به عمل آورد. نحوه تملک یا آزادسازی عرصه این فضاها و یا مشارکت با مالکین اینگونه کاربری ها در اجرای این بند، طبق ضوابط و مقررات حاکم بر فضاهای خدمات عمومی است.
  • در کلیه محورها و محدوده هایی (پیاده راه ها، بزرگراه ها، میدان ها، تقاطع ها) که امکان احداث و یا بهره برداری از پارکینگ در واحدهای ساختمانی مربوطه فراهم نباشد، شهرداری تهران موظف است متناسب با شرایط و رعایت حقوق مکتسبه و صرفه و صلاح شهرداری، با سرمایه گذاری بخش خصوصی، ضمن بسترسازی لازمه برای تامین قطعی پارکینگ مورد نیاز، بر اساس مفاد بند 1 اقدام نماید.
  • ضوابط و مقررات منطقه ای پیاده راه ها و مسیرهای دوچرخه، با توجه به ویژگی ها و تمایزات منطقه ای تدوین و پس از تایید و تصویب کمیسیون ماده 5 شهر تهران، توسط شهرداری لازم الاجرا خواهد بود.
  • در کلیه زیرگهنه های استفاده از اراضی، تامین 5 درصد از کل ظرفیت پارکینگ به منظور استفاده معلولین، ضمن رعایت مفاد مصوبه «ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای عبور و مرور معلولین»، مورخ 08 / 03 / 1368 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، الزامی است.
  • شهرداری تهران موظف است برای توسعه پارکینگ های محله ای، منطقه ای و شهری، با اولویت جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی و اعمال تسهیلات تشویقی، از منابع بودجه ای و نظام بانکی و تسهیلات شهرسازی، مصوبه های کمیسیون ماده 5 و سایر موارد، نسبت به توسعه، احداث و بهره برداری و صدور اسناد تفکیکی پارکینگ های محله ای، منطقه ای و شهری، برای واگذاری به شهروندان اقدام نماید.
  • ایجاد پارکینگ مزاحم منوط به اینکه متعلق به یک واحد باشد و مزاحمتی برای سایرین ایجاد نکند ، بلامانع است.
  • توسعه رامپ دسترسی پارکینگ به خارج از مرز قطعات ( پلاک ها ) بعد از رعایت برهای اصلاحی و در فضای عمومی همجوار ( فضای پیاده رو ) ، مطلقا ممنوع است.
  • پیش بینی راه های ورودی مجزا برای دسترسی به فضای پارکینگ ( رامپ ) و ورودی پیاده به ساختمان ، الزامی است.
  • چیدمان پارکینگ در فضاهای مربوطه ، باید به گونه ای باشد که امکان تردد و استفاده از آسانسور توسط ناتوانان جسمی و حرکتی ، مطابق مقررات ملی ساختمان ، و رعایت مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ، به سهولت انجام پذیرد.
  • حداقل فضای خالص برای پارکینگ های مسقف و غیر مسقف ، متناسب با تعداد و به ترتیب برای یک واحد 5x 2.5 متر ، برای دو واحد 5x4.5 متر ، برای سه واحد 5x6.5 متر ، می باشد. عرض مفید راه عبوری پارکینگ نیز، حداقل باید 3 متر باشد.
  • حداقل عرض مفید لازم برای پارکینگ معلولان ، حداقل 3.5 متر و برای پارکینگ های عمومی ، تابع ضوابط و مقررات مربوطه است.
  • حداکثر ارتفاع تمام شده پیلوت ، به شرط استفاده برای پارکینگ 2.4 متر است. در صورت عدم احداث زیر زمین ، ارتفاع تمام شده تا 2.6 متر ، به شرط پایین تر بودن فونداسیون از گذر ، تا 60 سانتیمتر ، بلامانع است. برای مجتمع هایی که دارای بیش از 25 واحد پارکینگ ، و یا مساحت پارکینگ آن ها بیش از 1000 متر مربع است ، حداکثر ارتفاع پارکینگ در زیرزمین ها و همکف تا 3 متر ، مجاز است.
    ارتفاع پیلوت برای تامین پارکینگ در مواردی که منطبق بر مبحث 15 مقررات ملی ساختمان است ، متناسب با نوع پارکینگ مکانیکی مورد تقاضا ، و بر اساس ضابطه مربوطه ، تعیین می شود.
  • اجرای شیب مثبت و معکوس ، جهت رامپ پارکینگ ، با رعایت ضوابط نورگیری زیرزمین و سایر مقررات بلامانع است.
    حداکثر شیب رامپ دسترسی برای پارکینگ خصوصی 15 درصد و برای پارکینگ عمومی حداکثر 12 درصد استشعاع گردش رامپ ، به غیر از پارکینگ های عمومی ، حداقل 6.5 متر ، برای خودروهای سواری است ( شعاع از آکس رمپ قوسی )
  • یک راه ورودی برای پارکینگ از هر خیابان مجاز است. در صوریکه بر ملک بیش از 25 متر ( بر اساس مقررات ملی ساختمان ، بند 4-2-8-5 از مبحث 4 الزامات عمومی ساختمان ) باشد. ( صرفاً در پارکینگ های عمومی و موارد تجمیع قطعات با حداقل بر 16 متر ) با اولویت به تامین پارکینگ ملک ، استفاده از دو درب ورودی برای پارکینگ مجاز است. راه ورودی رامپ پارکینگ از قسمت فضای آزاد ساختمانی بلامانع بوده ، و راه ورودی جزء فضای پارکینگ ساختمان نیست. رامپ پارکینگ در فضای باز ساختمان نیز ، در کلیه جهات قطعه ، جزء زیر بنا محسوب نمی شود.
  • تامین ورودی پارکینگ ساختمان در صورت دو بر یا دوکله بودن ملک ، از بر با عرض کوچکتر مجاز است. چنانچه امکان تامین پارکینگ از بر کمتر ، به لحاظ فنی میسر نباشد ، و همچنین برای گذرهای 12 متر و بیشتر ، امکان تامین پارکینگ از هر دو بر ، میسر است، اتخاذ تصمیم با توجه به شرایط ترافیکی بر عهده شهرداری منطقه است
  • در قطعاتی که سطح پارکینگ بیش از 1000 متر مربع وسعت دارد یا داراری بیش از 25 واحد پارکینگ است ، تامین دو رامپ ورودی و خروجی ، به عرض مفید حداقل 3.5 متر و یا یک رامپ به عرض مفید حداقل 5 متر ، با رعایت ضوابط آئین نامه مربوطه ( بر اساس مقررات ملی ساختمان 4-2-8-16 مبحث 4 الزامات عمومی ساختمان ) ، الزامی است
  • به منظور ایجاد زمینه تامین پارکینگ ، احداث رامپ در حیاط املاک جنوبی با حداقل عرض قطعه 12 متر ، بلامانع است.
  • برخورداری از خروجی اضطراری و دسترسی مستقیم به طبقات و فضاهای مشاعی ساختمان، بوسیله پله از زیرزمین ( پارکینگ ) الزامی است.
  • دسترسی مستقیم پارکینگ از طریق پله به طبقات و فضاهای مشاعی ، الزامی است و در صورتیکه ملک دارای آسانسور باشد ، دسترسی توأمان به پارکینگ از طریق پله و آسانسور ، نیز الزامی است.
  • سایر ضوابط و جزئیات پارکینگ های عمومی، طبق بند یک صورتجلسه 436 کمیسیون ماده 5 است.

تصویر


میتوانید دفترچه کامل با توضیحات ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران ویرایش نهایی بهار 91 را از سایت رسمی شهرداری تهران از اینجا دانلود کنید. برای مشاهده و مطالعه آنلاین اینجا کلیک کنید. دانلود پیوند آینه از این فایل در این نشانی موجود است.
  • 0

#4
mranjbar

mranjbar

    عضو معمولی

  • کاربر ثبت
  • 18 ارسال
با سلام ،
همانطور كه دوست عزيزمون اشاره كردند تأمين پاركينگ بناهاي احداثي الزامي هستش، ولي بعضي مواقع پيش مي آد كه امكان تأمين پاركينگ در ملك وجود نداره، براي حل اين مشكل وزارت كشور طي بخشنامه شماره 34/3/1/2331 مورخ 3/3/1371 تعرفه عوارض حذف پاركينگ رو به كليه شهرداريهاي كشور ابلاغ كرد.
بر اساس اين بخشنامه شهرداري ها ميتونن در شش(6) صورت بدون تأمين پاركينگ نسبت به صدور پروانه ساختماني اقدام كنند،


1-ساختمان در بر خيابانهاي سريع السير به عرض 45 متر و بيشتر قرار داشته و دسترسي به محل اتومبيل رو نداشته باشد.
2-ساختمان در فاصله يكصد متري تقاطع خيابانهاي به عرض 20 متر و بيشتر واقع شده و دسترسي به محل اتومبيل رو نداشته باشد.
3-ساختمان در محلي قرار گرفته باشد كه ورود به پاركينگ مستلزم قطع درختهاي كهن باشد كه شهرداري اجازه قطع آنها را نداده است.
4-ساختمان در بر كوچه هايي قرار گرفته باشد كه به علت عرض كم كوجه، امكان عبور اتومبيل نباشد.
5-ساختمان در بر معبري قرار گرفته باشد كه به علت شيب زياد، احداث پاركينگ در آن از نظر فني مقدور نباشد.
6-در صورتي كه وضع و فرم زمين زير ساختمان به صورتي باشد كه از نظر فني نتوان در سطح طبقات احداث پاركينگ نمود.

اين بخشنامه هم اكنون مورد عمل شهرداريها هستش و مالكين بر اساس اون به اصطلاح پاركينگ رو خريداري ميكنند.
اميدوارم مطلب ارائه شده مورد استفاده تون قرار گرفته باشه.
  • 0

#5
rmhoseini

rmhoseini

    عضو معمولی

  • کاربر ثبت
  • 6 ارسال
با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
آیا مطالب نوشته شده در مورد پارکینگ ها مستندات قانونی دارد یا برداشت شخصی از شیوه نامه تفکیک آپارتمان ها یا مقررات ملی ساختمان است در صورت وجود مستندات قانونی لطفا قانون مورد نظر را جهت استفاده ذکر نمایید.
با سپاس
  • 0

#6
Mehrdad

Mehrdad

    Premium Admin

  • مدیر پرمیوم
  • 901 ارسال

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
آیا مطالب نوشته شده در مورد پارکینگ ها مستندات قانونی دارد یا برداشت شخصی از شیوه نامه تفکیک آپارتمان ها یا مقررات ملی ساختمان است در صورت وجود مستندات قانونی لطفا قانون مورد نظر را جهت استفاده ذکر نمایید.
با سپاس

مطالب پیرامون پارکینگ ها به صورت پراکنده هستند و از منابع مختلف جمع آوری شده است از جمله شیوه نامه تفکیک آپارتمان.

اما اگر دقت کرده باشید بسیاری از دستورالعمل های مندرج در بخشنامه ها و دستورالعملها به اندازه کافی شفاف نیست و در برخی موارد رجوع به ضوابط و قوانین شهرداری که ملاک پایانکار ساختمان است میتواند به عنوان مستند قانونی مورد رجوع قرار بگیرد، جزئیات برخی از مسایل مطرح شده در مورد پارکینگها هم از متون آموزشی که در دوره های اموزش تئوری و عملی تفکیک آپارتمان در سازمان نظام مهندسی تدریس میگردد و اطلاعیه های بعدی تیم های نظارتی ثبت استخراج گردیده است.

اگر در مورد خاصی ابهام دارید اعلام کنید تا بررسی شود.
  • 0

#7
rmhoseini

rmhoseini

    عضو معمولی

  • کاربر ثبت
  • 6 ارسال
با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
آیا مطالب نوشته شده در مورد پارکینگ ها مستندات قانونی دارد یا برداشت شخصی از شیوه نامه تفکیک آپارتمان ها یا مقررات ملی ساختمان است در صورت وجود مستندات قانونی لطفا قانون مورد نظر را جهت استفاده ذکر نمایید.
با سپاس
  • 0

#8
Mehrdad

Mehrdad

    Premium Admin

  • مدیر پرمیوم
  • 901 ارسال

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
آیا مطالب نوشته شده در مورد پارکینگ ها مستندات قانونی دارد یا برداشت شخصی از شیوه نامه تفکیک آپارتمان ها یا مقررات ملی ساختمان است در صورت وجود مستندات قانونی لطفا قانون مورد نظر را جهت استفاده ذکر نمایید.
با سپاس

مطالب پیرامون پارکینگ ها به صورت پراکنده هستند و از منابع مختلف جمع آوری شده است از جمله شیوه نامه تفکیک آپارتمان.

اما اگر دقت کرده باشید بسیاری از دستورالعمل های مندرج در بخشنامه ها و دستورالعملها به اندازه کافی شفاف نیست و در برخی موارد رجوع به ضوابط و قوانین شهرداری که ملاک پایانکار ساختمان است میتواند به عنوان مستند قانونی مورد رجوع قرار بگیرد، جزئیات برخی از مسایل مطرح شده در مورد پارکینگها هم از متون آموزشی که در دوره های اموزش تئوری و عملی تفکیک آپارتمان در سازمان نظام مهندسی تدریس میگردد و اطلاعیه های بعدی تیم های نظارتی ثبت استخراج گردیده است.

اگر در مورد خاصی ابهام دارید اعلام کنید تا بررسی شود.
  • 0

#9
Amir58

Amir58

    عضو فعال

  • عضو انجمن
  • 69 ارسال
سلام دوستان
1- حقوق ارتفاقی و حقوق انتفاعی مفهومشون چیه کجاها کاربرد دارند؟
2-محاسبه زیربنای املاک توسط شهرداریها چگونه است؟
ممنون
  • 0

#10
payman

payman

    عضو فعال

  • عضو انجمن
  • 90 ارسال

سلام دوستان
1- حقوق ارتفاقی و حقوق انتفاعی مفهومشون چیه کجاها کاربرد دارند؟
2-محاسبه زیربنای املاک توسط شهرداریها چگونه است؟
ممنون


حقوق ارتفاقی حقوقی هست که مالک ملک مجاور یا محدوده ملک شما به جهت استفاده تمام و کمال از ملک خودش از اون برخوردار هست(یکم پیچیده شد میدونم!) مثل حق عبور آب تو شالیزارها یا حق عبور از کوچه اختصاصی (البته الان دیگه کوچه اختصاصی نداریم!)
حقوق انتفاعی اون دسته حقوقی هست که شخص مالک ملکی نیست اما حق استفاده از منافع اون ملک رو به موجب قراردادی داره (حق انتفاع فقط با عقد و قرارداد ایجاد می‌شود.)

برای مورد دوم وحدت رویه وجود نداره باید به شهرداری منطقه خودتون رجوع کنید
  • 0

#11
htaslimi

htaslimi

    عضو معمولی

  • عضو انجمن
  • 56 ارسال

حقوق ارتفاقی حقوقی هست که مالک ملک مجاور یا محدوده ملک شما به جهت استفاده تمام و کمال از ملک خودش از اون برخوردار هست(یکم پیچیده شد میدونم!) مثل حق عبور آب تو شالیزارها یا حق عبور از کوچه اختصاصی (البته الان دیگه کوچه اختصاصی نداریم!)
حقوق انتفاعی اون دسته حقوقی هست که شخص مالک ملکی نیست اما حق استفاده از منافع اون ملک رو به موجب قراردادی داره (حق انتفاع فقط با عقد و قرارداد ایجاد می‌شود.)

برای مورد دوم وحدت رویه وجود نداره باید به شهرداری منطقه خودتون رجوع کنید


با سلام
آیا این قرارداد انتفاع برای او حق کاملی ایجاد میکند مثل سرقفلی یا پس از اتمام قرارداد حق نیز ساقط میشود؟
  • 0

#12
payman

payman

    عضو فعال

  • عضو انجمن
  • 90 ارسال

با سلام
آیا این قرارداد انتفاع برای او حق کاملی ایجاد میکند مثل سرقفلی یا پس از اتمام قرارداد حق نیز ساقط میشود؟


ماده 44 قانون مدنی: درصورتي كه مالك براي حق انتفاع مدتي معين نكرده باشدحبس مطلق بوده و حق مزبور تا فوت مالك خواهد بود مگر اينكه مالك قبل ازفوت خود رجوع كند.
  • 0

#13
Mehrdad

Mehrdad

    Premium Admin

  • مدیر پرمیوم
  • 901 ارسال

مشخصات مورد نیاز پارکینگ در نقشه‌های ساختمانی


- محل پیش بینی شده برای یک واحد پارکینگ بدون احتساب مسیر حرکت و فضای تردد، مستطیل به ابعاد 5 × 5/2متر (5/12 متر مربع) می‌باشد.

- هر فضای مانور پارکینگ به صورت مستطیل‌هایی با ابعاد 5 × 5/2متر (5/12 متر مربع) و بدون مزاحمت بر روی نقشه مشخص شود.

- تعداد فضای پارکینگ بر اساس ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی توسط گروه معماری سازمان و نظر سازمان ترافیک تعیین می‌شود.

- نمایان سازی اندازه گذاری ها و مکان ستون ها بر روی نقشه‌های پارکینگ الزامی است. (ستون گذاری پرونده‌های توسعه بنا مطابق سازه اجرایی می‌باشد).

- نمایان سازی ابعاد درب ورودی سواره (5/2 تا 3 متر) و مسیر پیاده بر روی پلان پارکینگ الزامی است. (امکان دسترسی سواره از پخی نمی‌باشد).

- ورود و خروج پارکینگ‌های همکف بلوک ها در مجتمع سازی ها تنها از یک سمت هر بلوک مورد قبول است.

- در صورت وجود تجاری، پارکینگ مورد نیاز باید با دسترسی رمپ و درب سواره مجزا از دیگر کاربری ها تأمین شود.

- در صورت چیدمان خطی جای پارک ها، ابعاد به 6×2 تغییر می‌کند که در این صورت تأمین فضای عبور به عرض حداقل 3 متر در راهروی عبوری الزامی است. در شرایط تفکیک آپارتمان این وضعیت پارک دوبل نامیده شده و حداقل فاصله مجاز بین هر دو پارکینگ متوالی حداقل 75 سانتیمتر لحاظ می‌گردد و در صورت عدم رعایت حداقل ابعاد راهروی عبوری -3 یا 5/3 متر بسته به طرح تفضیلی- این موضوع در قسمت توضیحات نقشه متذکر می‌گردد تا واحد ثبتی در صورت صلاحدید از شهرداری که پایان کار را صادر کرده تأییدیه وضعیت موجود را استعلام نماید.

- تمامی جای پارک ها باید زیر توده ساختمان قرار گیرد و هرگونه توقف در زیر نورگیر مجاز نیست. (مساحت مورد نیاز هر خودرو 25 متر مربع است)

- در صورت طراحی پارکینگ 90 درجه، تأمین حداقل 5 متر فضای آزاد در پشت امتداد خودرو الزامیست. به طور کلی فضای مانور مابین دو ردیف پارکینگ متقابل بر اساس جدول زیر محاسبه می‌گردد:

[table="head"]زاویه قرارگیری اتوموبیل|حداقل عرض راهرو بر حسب متر
90|5
75|4/5
60|4
45|3/5
[/table]
حداقل عرض راهرو بر کلیه پارکینگ ها بر اساس زاویه قرارگیری اتومبیل


موارد بالا در تصاویر زیر گویا هستند:


تصویر
نمایش پارک خودرو با زاویه 90 درجه

تصویر
نمایش پارک خودرو با زاویه 75 درجه

تصویر
نمایش پارک خودرو با زاویه 60 درجه

تصویر
نمایش پارک خودرو با زاویه 45 درجه


* در صورت طراحی پارکینگ مایل با زاویه 30 درجه حداقل 3 متر، 45 درجه 5/3 متر، 60 درجه 4 متر و 75 درجه 5/4 متر فضای تردد جهت گردش خودرو الزامی است.
** در صورت طراحی پارکینگ قائم با زاویه 90 درجه در دو طرف راهرو عبوری، حداقل 5 متر فضای راهروی میانی ما بین دو ردیف خودرو الزامی است.

- درب پارکینگ باید به داخل ساختمان باز شود یا به صورت کرکره‌ای (Roll Up) باشد همچنین فاصله درب لولایی تا اولین ماشین 20/1 متر باشد.

- رعایت کریدور پیاده حداقل یک متری جانمایی پارک از درب انباری و تأسیسات و از درب ورودی پلکان اصلی به عرض 2 متر الزامی است.

- در تمامی ساختمان ها، قرار دادن حداکثر دو درب پارکینگ منوط به تایید کارشناس ترافیک مجاز می‌باشد. (حداکثر عرض هر درب سه 3 متر می‌باشد).


- دسترسی سواره بستگی به طرح تفضیلی منطقه شهرداری هر شهری دارد اما به طور کلی:
  • دسترسی سواره از حاشیه معابر 45 متری و بیشتر و خیابان‌های شریانی درجه 1 مجاز نیست.
  • دسترسی سواره از حاشیه معابر 35 متری و بیشتر که دارای معبر دوم با عرض کمتر نیز می‌باشند، مجاز نمی‌باشد.
  • قرار گرفتن در حریم تقاطع‌های اصلی، حاشیه میادین و تا فاصله 20 متری از میدان یا تقاطع غیر مجاز است.
- در صورتی که ملک در مجاورت بیشتر از یک معبر اصلی قرار داشته باشد، الزام است دسترسی سواره از معبر کم اهمیت تر (فرعی) تأمین شود.

- در شرایط عرض معبر کمتر از 4 متر امکان تایید دسترسی سواره (تایید پارکینگ) وجود ندارد (به استثناء ملکی که در آخر کوچه قرار گرفته است) . در تفکیکی آپارتمان در صورت عدم رعایت این موضوع تحت عنوان حقوق ارتفاقی در نظر گرفته می‌شود و در قسمت توضیحات نیز ذکر می‌گردد که دسترسی پارکینگهای شماره ... قبل از تعریض گذر مقدور نمی‌باشد که این موضوع می‌بایست به خریدار تفهیم گردد.

- در توقفگاه‌های غیر مسکونی به ازای هر 200 متر مربع (رجوع به طرح تفضیلی) زیر بنا نیاز به در نظر گرفتن یک متر مربع فضای پارک دوچرخه با تأمین دسترسی مربوطه می‌باشد.


- در صورت نیاز به احداث رمپ نکات زیر رعایت شود (مقادیر عددی بسته به طرح تفضیلی هر شهری متغیر است) :
  • شیب رمپ کمتر از 15 درصد (تجاری و اداری) و حداکثر 17% (مسکونی) می‌باشد. (مثال: تفاوت ارتفاع کف زیرزمین تا کف شروع رمپ تقسیم بر 15)
  • هیچ‌گونه گردش رمپ در فضای باز مجاز نمی‌باشد. حداکثر طول مجاز رمپ در فضای باز، برابر 10% طول رمپ می‌باشد.
  • اگر شروع رمپ از حاشیه ملک و پیاده رو باشد، در ابتدای رمپ وجود یک فضای ایست هم عرض رمپ و به طول حداقل 3 متر (محور وسط) ضروری است.
  • اگر طول رمپ 18 متر و بیشتر باشد، باید در اواسط رمپ یک قسمت افقی به طول حداقل 4 متر در نظر گرفته شود. (بدون دسترسی پیاده به قسمت افقی)
  • حداقل شعاع داخلی گردش رمپ از محور وسط در رمپ یک طرفه 4 متر و در رمپ های دوطرفه 5 متر رعایت شود.
  • ارتفاع آزاد در تمام قسمت‌های سرپوشیده رمپ (از جمله محل ورود به ساختمان) بین 2 متر (مسکونی کم تراکم) تا 40/2 متر (تجاری و اداری) رعایت شود.
- ضوابط عرض رمپ
  • در توقفگاه غیر مسکونی حداقل عرض رمپ یک طرفه مستقیم 5/3 متر و رمپ دوطرفه 5/5 متر می‌باشد.
  • در توقفگاه غیر مسکونی حداقل عرض رمپ یک طرفه در قوس 4 متر و رمپ دوطرفه 6 متر می‌باشد.
  • حداقل مطلق عرض مفید رمپ یک طرفه مستقیم مسکونی: کمتر از 5 خودرو 5/2 متر-5 تا 25 خودرو 5/2 متر- بیشتر از 25 خودرو 5/5 متر می‌باشد.
  • در صورت وجود گردش در رمپ، حداقل عرض رمپ یک طرفه 5/3 متر و در رمپ های دوطرفه 5/6 متر می‌باشد.
- در صورت وجود هرگونه کسر فضای پارک مورد نیاز در مرحله اخذ پروانه، نیاز به کاهش تراکم کاربری/ واحد مسکونی تا حد جانمایی پارکینگ قابل تأمین می‌باشد.

- در صورت امکان تأمین دو برابری جای پارک با جایگزینی جک یا پارکینگ مکانیزه بجای رمپ، و یا عدم امکان احداث رمپ، درخواست ها از طریق شهرداری منطقه یا نظام مهندسی جهت طرح در کمیته مشترک ضوابط پارکینگ به سازمان ترافیک ارسال می‌گردد.

لازم به ذکر است هرگونه خلاف در ضوابط فوق مانع صدور پایانکار از طرف شهرداری نیست بلکه شهرداری در هر مورد خلاف، از مالک در خصوص پاسخگویی به شکایات احتمالی در آینده تعهد محضری اخذ مینماید. ولیکن در صورت تشخیص مهندس نقشه بردار مسئول تهیه نقشه های تفکیکی موارد مهم تری که مانع از استفاده طبیعی پارکینگها میشود باید به طور مشحص در قسمت توضیحات ذکر شده و یا حتی در حقوق ارتفاقی نقشه ها و صورت مجلس تفکیکی منضم لحاظ گردد. (از جمله عدم رعایت در: حداقل ارتفاع سرگیر، حداقل عرض راهرو های محل تردد سواره چه در داخل ساختمان و چه در گذر های اصلاحی آتی با عرض کمتر از مجاز که مانع عبور و مرور خودرو به ساختمان میگردد، شیب رمپ، تداخل درب های باز شو با محل جانمایی پارکینگ و ...)
  • 0




0 کاربر در حال خواندن این موضوع است

0 کاربر، 0 مهمان و 0 عضو مخفی